E-læsere breder sig hurtigere end tavlecomputere

E-bøger er på hastig fremmarch i USA.

Artikel top billede

Nye tal fra Pew Internet Project viser at 12 procent af de amerikanske forbrugere nu har en e-læser som f.eks. Amazons Kindle eller Nook fra Barnes & Noble. Tallet er fordoblet på et halvt år. I slutningen af 2010 var det kun 6 procent, som havde en mobil læseenhed til e-bøger.

I samme periode er udbredelsen af tavlecomputere også steget, men ikke med samme hastighed. Det er nu 8 procent af de amerikanske forbrugere, der har en iPad, Galaxy Tab, Xoom eller anden tablet.

Tallet er kun steget med ét procentpoint siden januar og tre procentpoint siden november 2010, så det ser ud til at tablet-væksten er ved at flade lidt ud.

Hvis man sammenligner med andre populære digitale forbrugerprodukter, så er tallene for både e-læsere og tavlecomputere stadig meget beskedne. Det er således 83 pct. af alle voksne indbyggere i USA der har en mobiltelefon, 57 pct. har en computer, 52 pct. en digital videooptager og 44 pct. en mp3-afspiller.

Der er også et markant overlap mellem dem, der har en e-læser, og dem der ejer en tablet. Ifølge Pew Internet Project fortæller 3 pct. af de adspurgte at de har begge dele. Ni procent har en e-læser men ikke en tablet, mens 5 pct. har en tavle-pc men ikke en e-læser.

Et andet interessant resultat i undersøgelsen er, at bærbare nu for første gang er lige så populære som stationære computere. I mange år har man spået at den stationære vil forsvinde til fordel for mobile computere, og tallene ser ud til at bekræfte denne tendens.

Bærbare er allerede mere udbredte end stationære i aldersgruppen under 30 år, og de vil sandsynligvis også snart overhale desktop-modellerne i de andre aldersgrupper.

Men der er selvfølgelig stadig lang vej igen, inden de stationære forsvinder helt.
 

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S