Fælles regler for mobiltilbud på vej

Forbrugerombudsmanden varsler mere gennemskuelige regler for markedsføringen af mobiltelefoni.

Markedet for mobiltelefoni er en jungle af tilbud og abonnementsordninger, som det kan være svært for forbrugerne at finde rundt i. I øjeblikket tilbyder 15 teleselskaber 71 forskellige abbonnementer med vidt forskellige minutpriser og vilkår.

Men nu skal det gøres lettere for kunderne at gennemskue reglerne. Forbrugerombudsmanden forhandler i øjeblikket med en række store tele-selskaber om fælles regler for markedsføring, aftale- og kundevilkår.

Eftersom forhandlinger endnu er i gang, er det vanskeligt for forbrugerombudsmanden at oplyse, hvordan reglerne skal udformes og præcis på hvilke områder, der skal sættes ind.

Han mener dog, at der er behov for fælles regler:

»Mange teleselskaber lægger stor vægt på at tiltrække kunderne, men behandler dem ikke så godt, når de har dem indenfor, og det skal vi have lavet om på,« siger Hagen Jørgensen til IT-avisen ComON.

»Abonnementsprisen må ikke stå med småt og priserne skal være sammenlignelige i reklamerne,« siger han.

Forbrugerombudsmanden forhandler sideløbende med sine nordiske kolleger, med henblik på at udforme et sæt fælles nordiske regler. Han kan dog ikke sætte dato på, hvornår sådanne regler eventuelt træder i kraft.

»Det er ikke noget, der er lige på trapperne, men det er ambitionen,« siger forbrugerombudsmanden, som i første omgang vil arbejde med at udforme de danske regler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere