Rapport: Dårlig kundeservice hos Peoplesoft

Trods storvækst i Norden de seneste år, er kunderne stærkt utilfredse med den service, som Peoplesoft giver dem. Mangelfuld og ude af stand til at overholde aftaler, lyder vurderingen.

Regnskabet og visionerne ser flotte ud for den amerikanske software-leverandør, Peoplesoft. Selskabet er femdoblet i Norden på to år, og der bliver stadig flere brugere selskabets software.

Men ude hos kunderne har selskabet problemer med at levere en ordentlig service. Det fremgår af rapporten »ERP i Danmark«, som konsulentvirksomheden Nathan & Co. sendte på gaden i sidste måned.

»Kunderne oplever supporten som mangelfuld og selve supportorganisationen som uigennemsigtig,« lyder konklusionen fra Herbert Nathan, der forklarer, at kunderne samtidig kalder Peoplesofts salgs- og serviceorganisation for ude af stand til at overholde indgåede aftaler.

Derudover kritiseres Peoplesoft for at have for få partnere og konsulenter til at løse kundernes problemer.

Det er meget hårdt skudsmål for selskabet, der ellers får nogle af de bedste karakterer rent funktionelt.

Fordobler serviceafdeling.
Peoplesofts nordiske direktør Anders Ottoson erkender, at kunderne ofte må til England for at få konsulentbistand, fordi den nordiske kundebase endnu er stor nok til at kunne finansiere flere konsulenter. Men problemet vil blive løst det kommende år, forsikrer han.

»Vi arbejder intenst for at få flere partnere, som kan sælge og implementere løsningerne. Det er dog min vurdering, at en del af problemet bliver løst i kraft af den aftale, som vi har lavet med IBM for nylig,« siger han til IT-avisen ComON og henviser til den strategisk alliance, som selskaberne indgik i september, der betyder, at Peoplesoft-applikationerne fremover skal køre på IBM's websphere-platform.

Derudover skal antallet af servicefolk internt i Peoplesoft fordobles i 2005.

»På vores servicekontorer har vi i øjeblikket 25 ansat. Til næste år skal det tal øges til 50,« siger Anders Ottoson.

I ERP-rapporten peger Herbert Nathan desuden på, at det skaber en usikkerhed, at der stadig ikke foreligger en plan for hvornår, den fuldstændige produktmæssige integration mellem J. D. Edwards-psoftwaren og Peoplesoft-produkterne er tilendebragt.

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S