Rapport: Dårlig kundeservice hos Peoplesoft

Trods storvækst i Norden de seneste år, er kunderne stærkt utilfredse med den service, som Peoplesoft giver dem. Mangelfuld og ude af stand til at overholde aftaler, lyder vurderingen.

Regnskabet og visionerne ser flotte ud for den amerikanske software-leverandør, Peoplesoft. Selskabet er femdoblet i Norden på to år, og der bliver stadig flere brugere selskabets software.

Men ude hos kunderne har selskabet problemer med at levere en ordentlig service. Det fremgår af rapporten »ERP i Danmark«, som konsulentvirksomheden Nathan & Co. sendte på gaden i sidste måned.

»Kunderne oplever supporten som mangelfuld og selve supportorganisationen som uigennemsigtig,« lyder konklusionen fra Herbert Nathan, der forklarer, at kunderne samtidig kalder Peoplesofts salgs- og serviceorganisation for ude af stand til at overholde indgåede aftaler.

Derudover kritiseres Peoplesoft for at have for få partnere og konsulenter til at løse kundernes problemer.

Det er meget hårdt skudsmål for selskabet, der ellers får nogle af de bedste karakterer rent funktionelt.

Fordobler serviceafdeling.
Peoplesofts nordiske direktør Anders Ottoson erkender, at kunderne ofte må til England for at få konsulentbistand, fordi den nordiske kundebase endnu er stor nok til at kunne finansiere flere konsulenter. Men problemet vil blive løst det kommende år, forsikrer han.

»Vi arbejder intenst for at få flere partnere, som kan sælge og implementere løsningerne. Det er dog min vurdering, at en del af problemet bliver løst i kraft af den aftale, som vi har lavet med IBM for nylig,« siger han til IT-avisen ComON og henviser til den strategisk alliance, som selskaberne indgik i september, der betyder, at Peoplesoft-applikationerne fremover skal køre på IBM's websphere-platform.

Derudover skal antallet af servicefolk internt i Peoplesoft fordobles i 2005.

»På vores servicekontorer har vi i øjeblikket 25 ansat. Til næste år skal det tal øges til 50,« siger Anders Ottoson.

I ERP-rapporten peger Herbert Nathan desuden på, at det skaber en usikkerhed, at der stadig ikke foreligger en plan for hvornår, den fuldstændige produktmæssige integration mellem J. D. Edwards-psoftwaren og Peoplesoft-produkterne er tilendebragt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere