Fiasko for bankernes prestigeprojekt

Bankernes stort anlagte system til elektronisk fakturabehandling, efaktura, kritiseres fra alle kanter. Det er for dyrt, og det virker ikke. Flere virksomheder udvikler nu egne løsninger eller søger til konkurrenters alternativer, mens de store efaktura-forhandlere aflyser salgskampagnerne. Det skriver it-avisen ComON.

Det går meget trægt for udbredelsen af det system, som skal gøre elektroniske fakturaer til en fast del af hverdagen på linje med e-mails hos de danske virksomheder. Efter 10 måneder i handlen er antallet af registrerede brugere af efaktura beskedne 227 virksomheder.

Af dem er 54 dog enten forhandlere eller samarbejdspartnere med PBS, der står bag efaktura. Af de resterende 173 har flere blot downloadet en testversion, som de på nuværende tidspunkt ikke bruger til noget. Det samlede antal kunder udgør dermed under en halv promille af dansk erhvervsliv. Det skriver ComON i denne uge.

Da efaktura blev lanceret i marts 2003 var målsætningen at opnå 20.000-30.000 betalende kunder på få år. Den målsætning er nu ændret til 600 kunder ved udgangen af 2004.

»Vi havde tidligere nogle meget høje forventninger, som vi ikke været i stand til at indfri. Det har taget meget lang tid og det er noget mere kompliceret at få udbredt til virksomhederne, end vi umiddelbart havde forventet, fordi det ændrer ved hjertet af hele organisationen - nemlig økonomisystemet og de tilknyttede interne procedurer,« fortæller direktør for nye forretningsområder i PBS, Johnny Bennedsen, der er ansvarlig for efaktura.

Virker ikke
Den ringe udbredelse skyldes ifølge virksomheder og forhandlere, at det ikke fungerer sammen med de nyeste versioner af de systemer, som det er udviklet til - Navisions økonomistyringssystemer:

»Det er helt klart utilfredsstillende, for det er jo netop de selskaber, som er med i front med hensyn til de nye systemer, der vil begynde at bruge efaktura, og som dermed skal trække udbredelsen af systemet i gang,« siger Kim Nielsen, der har ansvaret for salg af efaktura hos et af landets største Navision-huse, Munk IT.

»Samtidig virker de installationer, vi har lavet, ikke ordentligt. Derfor har vi aflyst en større salgskampagne, som vi havde forberedt til efteråret 2003, og sat vores salgsindsats på stand-by,« fortsætter Kim Nielsen, der først vil genoptage sin salgsoffensiv, når efaktura kommer i en ny version.

Udvikler egne løsninger
Bygge- og boligadministrationen KAB, der administrerer 30.000 boliger i hovedstadsområdet har et stort ønske om at kunne benytte elektronisk fakturering i administrationen af de 130.000 årlige fakturaer. KAB har testet efaktura og står på kundelisten, men da det ikke kan integreres med selskabets Oracle-økonomisystem, blev det kasseret. KAB har nu udviklet sin egen løsning sammen med de største samhandelspartnere:

»TDC sender alle regninger til os elektronisk, og vi har en lignende aftale med kreditforeningerne,« fortæller økonomisk konsulent Peter Viggo Olsen, der er godt tilfreds med løsningen og ikke vil erstatte den med efaktura, selv om det bliver udviklet til Oracle.
Flere andre potentielle efaktura-kunder har også valgt at egenudviklede løsninger eller konkurrerende alternativer. Eksempelvis har Rockwool, Codan og Debitel valgt en finsk leverandør.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S