Se dig omkring på din arbejdsplads. Og forestil dig så, at der sad prisskilte på hver en genstand i lokalet, lige fra skrivebordslampen, til kablerne, telefonen og potteplanten. Ind af døren kom købelystne kunder og drog af sted med inventaret.
Sådan gik det til i det konkursramte webbureau Ecarismas lokaler i Århus fredag. Time for time blev kontorerne skrællet for møbler og elektronik.
For 50 kroner kunne man købe en tidligere Ecarisma-medarbejders stemme på bånd - Ecarismas telefonsvarer, som fortæller, at "kontoret er lukket, men åbner igen klokken.."
Nogle af de købelystne kunder virkede meget hjemmevante. Det var, som om vi andre vadede rundt på deres domæne. Og det gjorde vi faktisk også.
Tidligere medarbejdere i Ecarisma var nemlig mødt op for at købe nogle af deres arbejdsredskaber. Men også for at mødes med de gamle kolleger en sidste gang på den adresse, deres arbejdsplads, hvor de sammen havde kæmpet med at udvikle, designe og levere projekter til kunderne til tiden.
Venter på sin løn
En af de hjemmevante personer var Ecarismas tidligere systemansvarlig, Henrik Gørup Rasmussen, der i dag havde indfundet sig for at købe lidt af det grej, han selv har købt, installeret og vedligeholdt som en del af sin jobfunktion.
Han har stadig løn og feriepenge til gode fra Ecarisma. Heldigvis står medarbejderne forrest i køen af kreditorer. Og er der ikke penge nok at hente i konkursboet, vil Lønmodtagernes Garantifond træde til. For samtlige medarbejdere drejer det sig om i alt cirka 1,3 millioner lønkroner, de mangler at få udbetalt.
Da nyheden om konkursen kom, lovede Mærsk i samme åndedrag at se sig om i hele koncernen efter jobåbninger til de medarbejdere, der blev sat på gaden. Men det førte ikke til jobtilbud til Henrik Gørup Rasmussen.
Derimod fandt han selv hurtigt et nyt job som systemansvarlig, fortæller han. Nu arbejder han i selskabet Acure - pudsigt nok et selskab i Mærsk Data Group.
Ligner ikke Mærsk
Da Mærsk indgav konkursbegæring for koncernens webbureau Ecarisma i juni, var det første gang i koncernens historie, at topledelsen valgte at lade et selskab gå ned med gæld. Ellers har det noble firma altid holdt på at betale alle regninger og lønninger, før det lukkede et firma.
Derfor kom det meget bag på de ansatte, da de fik meddelelsen om, at deres arbejdsplads var begæret konkurs.
Også grundlæggeren af Ecarisma, Henrik Jørgensen, var forundret over Mærsks fremgangsmåde. Selv har han dog intet i klemme i firma, som han stiftede i 1996 og gradvist solgte til Mærsk i årene 2000-2001.
- Det er mærkeligt, at Mærsk lod Ecarisma gå ned med gæld. Det er virkelig et brud på kutyme. Leverandører og banker gav kreditter uden sikkerhed, fordi det var Mærsk. Men sådan er verden åbenbart ikke mere, siger Henrik Jørgensen, der undres over at Mærsk i denne sag vover at plette sit gode ry.
Meget optismistisk budget
Da de tre Mærsk-selskaber Reflector, NextVision og Ecarisma fusionerede under navnet Ecarisma i februar 2002, valgte Henrik Jørgensen at takke nej til et job som storkundechef i den ny organisation. I stedet bad han om en opsigelse. Blot fire måneder gik det nye selskab ned med et brag.
Henrik Jørgensen Foto: Malene Grouleff |
Henrik Jørgensen hæfter sig ved, at der var tale om tre selskaber, som hver især kørte med underskud.
- Alligevel forhøjede man det samlede budget efter fusionen. Det var nok en lidt optimistisk tankegang og udtryk for, at man overvurderede synergieffekten. Det er sjældent, at man kan fusionere og holde mål, for fusionsprocessen betyder jo, at ledelsen skal bruge en masse krudt på forhandlinger, og det kan fjerne fokus lidt fra salget, siger Henrik Jørgensen.
Han drager af sted fra auktionen med nogle kontormøbler til sit nystartede enmands-konsulentfirma.
Relevant link:
Hvad Ecarisma havde til salg, kan ses på www.konkurssalg.net