Kunne Google gøre Villy til statsminister?

SEO-kritik: Politikerne er forelskede i Facebook og valgplakater, men de glemmer at påvirke Google.

Når vi kører på arbejde, er lygtepælene sølet ind i valgplakater, og når vi logger på Facebook, bliver vi udsat for det samme bombardement af korte politiske budskaber i små annoncer.

Men samme agressivitet i valgkampen er svær at finde på Google.

Her er nogle af de første søgeresultater på søgeordet "Villy Søvndal" links til videoer, der udstiller hans dårlige engelsk. Søgninger efter "Helle Thorning-Schmidt" bringer sommerens påstand om hendes manglende indsigt i betalingsbalancen helt frem i lyset, og søgninger efter "Lars Løkke Rasmussen" finder omtale af ministeren på Forbryderalbum.dk, der mildt sagt ikke er begejstret for den siddende statsminister.

"Typisk vil folk lede efter mere information om kandidaternes budskaber og politik på Google," siger Henrik Bondtofte, der til daglig arbejder med søgemaskineoptimering og reputation management i firmaet Bondtofte.dk.

"Det er forrykt, at politikerne bruger så mange penge på for eksempel Facebook-annoncer. Det er jo gammeldags push-marketing, uden også at være tilstede og agere i søgeresultaterne, det er en halv løsning. Men det handler i lige så høj grad om at arbejde proaktivt med sit omdømme, i stedet for at bruge store summer på at fjerne den negative omtale, når uheldet først har været ude".

Men vil det ikke være underligt, hvis en Google-søgning ikke fandt negative holdninger om politikere?

"Det er jo ikke anderledes end i den virkelige verden, hvor politikerne har spindoktorer til at plante budskaber eller at få de mere positive historier frem, der kan flytte fokus fra de negative," siger Henrik Bondtofte.
 

Cost benefit

Mikkel DeMib Svendsen, der også arbejder med reputation management, mener ikke, at det er et område, som politikerne skal satse alt for hårdt på i valgkampen.

"Reputation management handler om at påvirke den dialog, der er i gang. Op til en folketingsvalg er der en meget bred dialog, så der ville jeg ikke lave samme reputation management for en politiker som for en kommerciel virksomhed. De ting, som for eksempel dukker op i forbindelse med Villy og Helle er allerede blevet dækket så bredt og dybt andre steder, at det ikke vil overraske folk at se dem i søgningerne," siger Mikkel DeMib Svendsen.

De kendte fadæser vil ikke skade politikerne i samme grad, som det vil skade en virksomheder, at kunder finder sure anmeldelser fra tidligere kunder, mener Mikkel DeMib.

"Der er også spørgsmålet om cost/benefit. Når det kommer til reputation management skal man passe på ikke at lade sig styre af sin egen forfængelighed. Så hvis en politiker spurgte mig, om han skulle bruge 500.000 kroner på reputation management, så ville jeg nok sige nej."


Det er dér, vælgerne er
Men i Henrik Bondtoftes optik kan det godt betale sig at pudse politikernes image i søgemaskinerne af.

"Lige nu er det de såkaldte swingvoters, der er vigtige. I den gruppe er der rigtig mange unge mennesker, som ikke har fundet deres politiske ståsted endnu. Og unge mennesker er bare meget til stede på mediet Google. Derfor er det uheldigt, at man ikke har mere fokus på Google-resultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Men drillerierne af Søvndals engelskkundskaber og påstanden om, at Helle ikke kan tælle, er jo "stærke" historie med mange indgående links. Er det ikke utopi at tro, at man kan udviske de "dårlige" historier fra "googles bevidsthed".

"Man kan ikke fjerne dem, men man kan fremhæve de positive og neutrale ting. Det er bare et spørgsmål om at have et stort nok budget og arbejde målrettet. Det kan altid lade sig gøre at forbedre søgeresultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Han mener, at politikerne og deres rådgivere skulle have forberedt sig bedre på valget. For på så kort tid giver det ikke mening at lave reputation management.
I stedet kan de ty til Google Adwords for at få lidt bedre styring af deres eksponering i Google.

"Det et godt redskab, hvis man er lidt sent ude. Med Adwords har du muligheden for at overtage en stor portion af siden med dine resultater og på den måde flytte fokus fra andet indhold. Det er også en god måde at komme i kontakt med de vælgere, der har en anden opfattelse end dig. For eksempel har kun Venstre nogle Adwords-kampagner på "afskaf efterløn". Men der er jo ikke noget i vejen for, at andre partier også køber ind på det ord og fortæller deres politik til folk, der søger information om emnet."


De halter andre steder
Mikkel DeMib Svendsen vil også gerne tilbyde sin net-assistance til politikerne. Bare ikke reputation management.

"Jeg synes, at det i højere grad handler om, at politikerne er dårlige til at komme bredt ud med deres budskaber på nettet. De poster løs på Twitter og Facebook, men de kommenterer sjældent og i værste tilfælde sletter de kritiske kommentar. De går ikke ind andre steder og diskuterer der, hvor folk er," siger Mikkel Demib Svendsen.

For eksempel så han gerne, at politikerne var mere til stede i fora, hvor der bliver stillet spørgsmål ved deres politik. Og så burde politikere også udveksle meninger på nettet, som de gør i forsamlingshuse eller i tv-debatter. 

"Generelt bruger politikere stadig nettet til "oppefra og ned"-kommunikation i stedet for at udnytte, at nettet er en platform, der går på tværs. Det er et langt større problem."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere


Digitalt seminar: Styrk økonomistyringen i en krisetid med AI og robotter

Det stiller store krav til virksomhedens økonomistyring. Blandt andet fordi det er blevet sværere end nogensinde at tage bestik af virksomhedens økonomi, konkurrence- og driftssituation på selv den korte bane. Få inspiration til at komme i gang med at styrke økonomistyringen med AI og ML på grundlag af konkrete input og erfaringer.

24. september 2020 | Læs mere






Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.