Kunne Google gøre Villy til statsminister?

SEO-kritik: Politikerne er forelskede i Facebook og valgplakater, men de glemmer at påvirke Google.

Når vi kører på arbejde, er lygtepælene sølet ind i valgplakater, og når vi logger på Facebook, bliver vi udsat for det samme bombardement af korte politiske budskaber i små annoncer.

Men samme agressivitet i valgkampen er svær at finde på Google.

Her er nogle af de første søgeresultater på søgeordet "Villy Søvndal" links til videoer, der udstiller hans dårlige engelsk. Søgninger efter "Helle Thorning-Schmidt" bringer sommerens påstand om hendes manglende indsigt i betalingsbalancen helt frem i lyset, og søgninger efter "Lars Løkke Rasmussen" finder omtale af ministeren på Forbryderalbum.dk, der mildt sagt ikke er begejstret for den siddende statsminister.

"Typisk vil folk lede efter mere information om kandidaternes budskaber og politik på Google," siger Henrik Bondtofte, der til daglig arbejder med søgemaskineoptimering og reputation management i firmaet Bondtofte.dk.

"Det er forrykt, at politikerne bruger så mange penge på for eksempel Facebook-annoncer. Det er jo gammeldags push-marketing, uden også at være tilstede og agere i søgeresultaterne, det er en halv løsning. Men det handler i lige så høj grad om at arbejde proaktivt med sit omdømme, i stedet for at bruge store summer på at fjerne den negative omtale, når uheldet først har været ude".

Men vil det ikke være underligt, hvis en Google-søgning ikke fandt negative holdninger om politikere?

"Det er jo ikke anderledes end i den virkelige verden, hvor politikerne har spindoktorer til at plante budskaber eller at få de mere positive historier frem, der kan flytte fokus fra de negative," siger Henrik Bondtofte.
 

Cost benefit

Mikkel DeMib Svendsen, der også arbejder med reputation management, mener ikke, at det er et område, som politikerne skal satse alt for hårdt på i valgkampen.

"Reputation management handler om at påvirke den dialog, der er i gang. Op til en folketingsvalg er der en meget bred dialog, så der ville jeg ikke lave samme reputation management for en politiker som for en kommerciel virksomhed. De ting, som for eksempel dukker op i forbindelse med Villy og Helle er allerede blevet dækket så bredt og dybt andre steder, at det ikke vil overraske folk at se dem i søgningerne," siger Mikkel DeMib Svendsen.

De kendte fadæser vil ikke skade politikerne i samme grad, som det vil skade en virksomheder, at kunder finder sure anmeldelser fra tidligere kunder, mener Mikkel DeMib.

"Der er også spørgsmålet om cost/benefit. Når det kommer til reputation management skal man passe på ikke at lade sig styre af sin egen forfængelighed. Så hvis en politiker spurgte mig, om han skulle bruge 500.000 kroner på reputation management, så ville jeg nok sige nej."


Det er dér, vælgerne er
Men i Henrik Bondtoftes optik kan det godt betale sig at pudse politikernes image i søgemaskinerne af.

"Lige nu er det de såkaldte swingvoters, der er vigtige. I den gruppe er der rigtig mange unge mennesker, som ikke har fundet deres politiske ståsted endnu. Og unge mennesker er bare meget til stede på mediet Google. Derfor er det uheldigt, at man ikke har mere fokus på Google-resultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Men drillerierne af Søvndals engelskkundskaber og påstanden om, at Helle ikke kan tælle, er jo "stærke" historie med mange indgående links. Er det ikke utopi at tro, at man kan udviske de "dårlige" historier fra "googles bevidsthed".

"Man kan ikke fjerne dem, men man kan fremhæve de positive og neutrale ting. Det er bare et spørgsmål om at have et stort nok budget og arbejde målrettet. Det kan altid lade sig gøre at forbedre søgeresultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Han mener, at politikerne og deres rådgivere skulle have forberedt sig bedre på valget. For på så kort tid giver det ikke mening at lave reputation management.
I stedet kan de ty til Google Adwords for at få lidt bedre styring af deres eksponering i Google.

"Det et godt redskab, hvis man er lidt sent ude. Med Adwords har du muligheden for at overtage en stor portion af siden med dine resultater og på den måde flytte fokus fra andet indhold. Det er også en god måde at komme i kontakt med de vælgere, der har en anden opfattelse end dig. For eksempel har kun Venstre nogle Adwords-kampagner på "afskaf efterløn". Men der er jo ikke noget i vejen for, at andre partier også køber ind på det ord og fortæller deres politik til folk, der søger information om emnet."


De halter andre steder
Mikkel DeMib Svendsen vil også gerne tilbyde sin net-assistance til politikerne. Bare ikke reputation management.

"Jeg synes, at det i højere grad handler om, at politikerne er dårlige til at komme bredt ud med deres budskaber på nettet. De poster løs på Twitter og Facebook, men de kommenterer sjældent og i værste tilfælde sletter de kritiske kommentar. De går ikke ind andre steder og diskuterer der, hvor folk er," siger Mikkel Demib Svendsen.

For eksempel så han gerne, at politikerne var mere til stede i fora, hvor der bliver stillet spørgsmål ved deres politik. Og så burde politikere også udveksle meninger på nettet, som de gør i forsamlingshuse eller i tv-debatter. 

"Generelt bruger politikere stadig nettet til "oppefra og ned"-kommunikation i stedet for at udnytte, at nettet er en platform, der går på tværs. Det er et langt større problem."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.