Hvem vinder valget? Aarhusianske iværksættere vil overhale medier på exitpolls

Aarhusianske iværksættere mener, at nettet sagtens kan give os troværdige exitpolls - meget hurtigere end medierne. Se her hvordan valget ender.

Artikel top billede

En typisk valgaften går fra stemmeboksen og hjem foran fjernsynet, hvor der ud på aftenen begynder at komme exitpolls - prognoser over danskernes valg.

Men der er ingen grund til at vente på, at tv-stationerne og de andre medier giver os kvalificerede gæt på, hvordan danskerne stemmer. Det kan de sociale medier sagtens afsløre.

Det mener en gruppe iværksætterer fra startupmiljøet omkring Geek House i Aarhus.

"Vi sad i formiddags og snakkede om, hvordan det kan være, at man ikke kan få nogle hurtigere exitpolls, nu når vi alle sammen er wired up med Facebook og andre online medier," siger Michael Heltzen, der var initiativ tager sammen med Johan Frederik Schjødt.

Det sad gruppen på cirka 10 stykker og spekulerede over. Og så gik arbejdet i gang. Afstemningen er åben nu.

Se resultatet om lidt

Facebook har næsten 2,5 million danske profiler. Hvis man kan komme ud til dem, så har man et godt billede, men ikke et 100 procent repræsentativt udsnit af danskerne i tale. 

"På trods af at vi ikke kan få helt lige så god kvalitet, som man kan ved at ligge og ringe rundt, som exit poll-folk gør, så kan vi trække en helt masse data og på den måde opveje den statistike usikkerhed, hvis vi bare kan få det skubbet rundt til en masse via Facebook," siger Michael Heltzen til ComON.

En af hans kollegaer i gruppen har tidligere arbejdet professionelt med optælling til exitpolls. Derfor føler gruppen sig overbevist om, at de har knowhow til at finde frem til et så nøjagtigt resultat som muligt.

"Vi har præcis de samme udfordringer som almindelige exitpoll-firmaer. For eksempel med at fange nordjyden, der stemmer på et bestemt parti og tilhører en specifik aldersgruppe, så længe de kun skal spørge 1000 mennesker. Så de korrektioner, som de efterfølgende sidder og laver, dem laver vi også".

Vægtningen af data bliver blandt andet lavet ud fra oplysninger om køn, alder, uddannelse og partivalg. 

Afstemningen er anonym, og der er lagt flere begrænsninger ind for at undgå flere stemmer fra samme person. Afstemingen bliver også løbende overvåget for at sikre, at den ikke bliver manipuleret.

Bidrag til eksperimentet ved at afgive din stemme til Danmarks uofficielle Exit Poll her.

Klokken 16.00 bliver den første bunke rådata lagt frem. Fra klokken 17.00 og frem vil der løbende blive lagt egentlige exitpolls ud på gruppens Facebook-side.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S