Hvem vinder valget? Aarhusianske iværksættere vil overhale medier på exitpolls

Aarhusianske iværksættere mener, at nettet sagtens kan give os troværdige exitpolls - meget hurtigere end medierne. Se her hvordan valget ender.

Artikel top billede

En typisk valgaften går fra stemmeboksen og hjem foran fjernsynet, hvor der ud på aftenen begynder at komme exitpolls - prognoser over danskernes valg.

Men der er ingen grund til at vente på, at tv-stationerne og de andre medier giver os kvalificerede gæt på, hvordan danskerne stemmer. Det kan de sociale medier sagtens afsløre.

Det mener en gruppe iværksætterer fra startupmiljøet omkring Geek House i Aarhus.

"Vi sad i formiddags og snakkede om, hvordan det kan være, at man ikke kan få nogle hurtigere exitpolls, nu når vi alle sammen er wired up med Facebook og andre online medier," siger Michael Heltzen, der var initiativ tager sammen med Johan Frederik Schjødt.

Det sad gruppen på cirka 10 stykker og spekulerede over. Og så gik arbejdet i gang. Afstemningen er åben nu.

Se resultatet om lidt

Facebook har næsten 2,5 million danske profiler. Hvis man kan komme ud til dem, så har man et godt billede, men ikke et 100 procent repræsentativt udsnit af danskerne i tale. 

"På trods af at vi ikke kan få helt lige så god kvalitet, som man kan ved at ligge og ringe rundt, som exit poll-folk gør, så kan vi trække en helt masse data og på den måde opveje den statistike usikkerhed, hvis vi bare kan få det skubbet rundt til en masse via Facebook," siger Michael Heltzen til ComON.

En af hans kollegaer i gruppen har tidligere arbejdet professionelt med optælling til exitpolls. Derfor føler gruppen sig overbevist om, at de har knowhow til at finde frem til et så nøjagtigt resultat som muligt.

"Vi har præcis de samme udfordringer som almindelige exitpoll-firmaer. For eksempel med at fange nordjyden, der stemmer på et bestemt parti og tilhører en specifik aldersgruppe, så længe de kun skal spørge 1000 mennesker. Så de korrektioner, som de efterfølgende sidder og laver, dem laver vi også".

Vægtningen af data bliver blandt andet lavet ud fra oplysninger om køn, alder, uddannelse og partivalg. 

Afstemningen er anonym, og der er lagt flere begrænsninger ind for at undgå flere stemmer fra samme person. Afstemingen bliver også løbende overvåget for at sikre, at den ikke bliver manipuleret.

Bidrag til eksperimentet ved at afgive din stemme til Danmarks uofficielle Exit Poll her.

Klokken 16.00 bliver den første bunke rådata lagt frem. Fra klokken 17.00 og frem vil der løbende blive lagt egentlige exitpolls ud på gruppens Facebook-side.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job