Artikel top billede

Vild dansk spil-succes tjente sig selv hjem på tre uger

Pengene er væltet ind hos spilfirmaet Playdead efter succes'en med Limbo. Nu har stifterne fyret Væstfonden og en anden investor.

(Opdateret 12/9) Efter at have set en demo af spillet "Limbo" skød Vækstfonden og et par andre danske venturefirmaer et mindre millionbeløb i spil-startup'en Playdead Games. Spillet udkom et år senere - i juli sidste år, og det blev starten på et sjældent succesrigt dansk iværksættereventyr.

Siden lanceringen er pengene strømmet ind hos Playdead - og det i en sådan grad, at de to stiftere nu har kunnet fyre de oprindelige investorer og selv tage teten som ejere.

Playdeads to stiftere, Dino Patti og Arnt Jensen har slet og ret købt Vækstfonden og venturefonden FAHU ud.

Det vides ikke hvor meget, venturefirmaerne dermed får ind på investeringen, som i alt lød på 11 millioner kroner i 2009. Men givet er det, at venture-folkene nu går glip af en langt større forretningsmulighed, for hvis det første spil skal bruges som målestok, tegner det danske spilfirma til at udvikle sig til en guldgrube.

Limbo kostede 15 millioner at lave. De penge havde Playdead tjent ind i løbet af de første tre uger, spillet var på markedet. Det fortæller direktøren i firmaet, Dino Patti, til ComON.
Alene i 2010 blev der solgt over en halv milllion eksemplarer af spillet over Xbox Live Arcade-tjenesten, hvor Limbo kom til at ligge på tredjepladsen blandt de mest solgte spil.

Den næste udgivelse fra PlayDead bliver ligesom Limbo med Arnt Jensen som instruktør. Spillet ventes færdigt om et par år, men ud over oplysningen om, at man går fra sort-hvid til farver, og at det udvikles af samme hold, som stod bag Limbo, har Playdead-direktøren ikke yderlige informationer at diske op med på nuværende tidpsunkt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere