Nye certificeringsregler fra IBM stiller krav til forhandlerne om, at de skal have mindst to certificeringer indenfor hvert produktområde for at kunne kalde sig IBM-forhandler.
De nye krav træder i kraft til oktober og skal hjælpe kunderne til at få den bedste IBM-ekspertise, forklarer IBM.
Dermed kan store softwaresupermarkeder uden certificeringer komme i klemme, fordi de ikke har den rette ekspertise.
IBM’s salgsdirektør for software Lars Bang indrømmer, at de nye certificeringsregler presser dem til være fokuseret på at sælge IBM-softwaren i stedet for kun at sælge billigt.
»Det er en mere markant udmelding, at det er den vej vi skal gå,« siger IBM’s salgsdirektør for software, Lars Bang.
De nye regler gælder for de fleste af IBM’s softwareprodukter og blandt andet Websphere og Tivoli er omfattet af de nye regler. Fremover skal en forhandler have to tekniske certificeringer indenfor hver enkelt af de 14 fagområder, som de nye regler dækker.
»Jeg er tilhænger af, at man fokuserer, og når man vælger, så fravælger man også noget andet,« siger Lars Bang.
Derimod er de nye regler en fordel for mindre konsulenthuse, der har masser af IBM-ekspertise.
Direktør og stifter i Vejle-virksomheden Logit, Søren Ørnstrup glæder sig over IBM’s skifte. Virksomheden er eksperter i Lotus Notes og har seks ansatte og seks IBM-certificeringer.
»Det styrker de forhandlere, der har kompetencen, så det er en klar fordel for os,« siger Søren Ørnstrup.