Ældre redder netbutikker

Der er mere slag i bedstemor, end hvad de fleste ejere af netbutikker tror, viser en britisk analyse. Derfor opfordrer direktøren for e-handelsfonden i højere grad danske netbutikker til at orientere sig mere mod det ældre publikum.

Flere netbutikker kæmper i øjeblikket med at opretholde den enorme vækst, som netbutikkerne har haft i flere år. Men samtidig med, at kurven er vendt, og væksten er fladet ud, har et hidtil uset kundekorps af ældre gjort sit indtog på de digitale markedspladser.

Ifølge en analyse fra analysefirmaet Hitwise, der holder øje med e-handlen i Storbritannien, er antallet af kunder over 55 år vokset fra 13,4 procent til 22,4 procent. Dermed har det grå guld vippet de yngre kunder mellem 25 og 35 år fra andenpladsen. Gruppen har med andre ord møvet sig op på pladsen, som de næstmest købestærke netkunder, kun overgået af kundegruppen mellem 35 og 44 år, en gruppe der tegner sig for 26 procent af al nethandlen i Storbritannien.

Direktør for E-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen, tror dog også kun, at det er et spørgsmål om tid, før ældre danskere erobrer netbutikkerne, som deres britiske jævnaldrende.

»Det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser flere danske ældre på nettet. Spørgsmålet er bare om hvor hurtigt den udvikling vil ske. Jeg tror, at netbutikkerne skal være imødekommende og vise sig endnu mere tydeligt over for det ældre publikum ved blandt andet at finde ud af, hvorfor de handler på nettet og omvendt. Det handler kort sagt om at bekæmpe nogle af de myter, som der eksisterer fra kundernes side om betalingssikkerhed til behov,« siger direktør for e-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen til CRN.dk

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil