Det er blevet sværere at få kunderne til at betale deres regninger og invester i nyt it-udstyr. Det oplever direktør Gorm Hansen fra Herlev-forhandlerne Datek, som i 2009 måtte nøjes med et overskud før skat på godt 90.000 kroner. Det er en markant tilbagegang i forhold til året før, hvor overskuddet lød på 616.000 kroner før skat.
Trods de magre tider forøgede Datek sin bruttofortjeneste med omkring fire procent, hvilket skyldes et stigende salg i antallet af konsulenttimer. Men øgede personaleomkostninger og afskrivninger mere end opvejer den forbedrede indtjening.
»Forretningen kører da rundt, men der er ikke noget at råbe hurra for,« siger Gorm Hansen, som gennem det sidste års tid har oplevet, at kunderne slår sig i tøjret og sætter spørgsmålstegn ved de fakturaer, som Datek sender ud.
»Lunten er blevet kortere hos kunderne. Vi skal ofte argumentere for helt almindelige poster på fakturaerne som kørsel og andre standardudgifter, som før gik glat igennem. Men det er selvfølgelig udtryk for at kunderne også er klemt,« siger Gorm Hansen, som især mærker krisen slå igennem på faldende hardwaresalg.
»Når man møder kollegerne nede i golfklubben er der prestige i at være sparsommelig og skære ned i modsætning til før, hvor man slog om sig med store planer og nyanskaffelser. Der bliver da stadig solgt servere og leveret bærbare, men der er mange, der trækker udskiftning af udstyr, og der bliver argumenteret kraftigt for, hvorfor man ikke kan købe lige nu,« lyder det fra Dateks direktør Gorm Hansen.