Det amerikanske samarbejde mellem Dell og de to store distributørkoncerner, Tech Data og Ingram Micro kan allerede i løbet af i år blive rullet ud til også at omfatte Dells kanalstrategi i Danmark og det øvrige Skandinavien. Det siger Dells nordiske kanalchef Marcus Lindqvist til CRN.
»Samarbejdet med Tech Data og Ingram Micro gælder i første omgang en række udvalgte produkter, som bliver distribueret til partnere i USA. Så må vi se, hvordan det virker. Hvis det fungerer godt, og vores partnere efterspørger det, vil jeg ikke udelukke at vi indenfor de kommende måneder vil afprøve noget tilsvarende i Norden, « siger Marcus Lindqvist, som dog understreger, at Dell ikke er klar med konkret planer for rent skandinaviske distributionsaftaler.
»Jeg kan ikke udelukke, at vi i løbet af 2009 vil gøre en række produkter tilgængelige for vores partner gennem distributører. Det kan skabe større tilgængelighed og hurtigere leverancer, og det vil være en fordel for vores partnere på de dele SMB-markedet, som vi har svært ved at nå i dag,« siger Marcus Lindqvist.
Dell offentliggjorde tirsdag i denne uge en aftale med de to distributører, som i første omgang skal distribuere en række bærbare og stationære Dell-pc’er til det amerikanske SMB-marked. Med aftalen tager Dell endnu et markant skridt i retning af forhandlerkanalen efter at koncernchef Michael Dell i efteråret 2007 annoncerede et opsigtsvækkende skift fra Dells direkte salgsmodel til en forhandlerbaseret partnerstrategi.
Ifølge Dell i USA vil aftalen senere blive udvidet til også at dække det canadiske marked samt »en række andre markeder og produktlinier«. Indtil da vil de tre nyforlovede partnere ifølge Dells globale kanalchef, Greg Davies, arbejde på at opbygge et program, som kan give de amerikanske forhandlere adgang til en af it-verdenens stærkeste brands.
Tidligere i denne måned indgik Dell aftaler med en række distributører i Benelux-landene og i Tjekkiet.