Trustpilot udfordrer e-mærket

Ratingportalen Trustpilot vil være et alternativ til e-mærket, men onlineforhandlerne frygter, at ratingsitet vil starte en heksejagt fra forsmåede kunder.

Peter Mühlmann fra ratingportalen, Trustpilot, vil tage kampen op mod den officielle danske mærkningsordning, e-mærket. E-mærket er støttet af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Industri, HK, ITEK, DANSK IT, ITK, IT-Branchen og FDIH.

»E-mærket er jo den laveste fællesnævner. At have et e-mærke siger ikke noget om, hvorledes en onlinebutik behandler kunderne, hvis der for eksempel er en klagesag. E-mærket er baseret på at virksomheder skriver under på at overholde nogle bestemte regler, vi er udelukkende baseret på, hvad kunderne mener om virksomheden. Det er forskellen,« siger Peter Mühlmann.

Han tror på, at Trustpilot, ud over at supplere e-mærket, også har betydelige flere styrker.

»Vi giver et bedre indblik i virksomhedernes kvalitet og service, end e-mærket gør. Hvis man som kunde overvejer at handle med virksomheden, så er det mere overbevisende, at virksomhederne har glade kunder, end at man som onlineforretning udadtil via et e-mærke lover at overholde et bestemt regelsæt,« siger han.

Eskild Jensen, der er formand for FOIF (Foreningen af Online IT-forhandlere), giver Peter Mühlmann ret i, at e-mærket ikke automatisk er en garant for god service, men kun er et signal om, at en forhandler har tænkt sig at overholde lovgivningen. Men han køber ikke argumentet, der går på, at Trustpilot er bedre end e-mærket, alene på grund af kundernes dom.

»Når man forventer en masse service, og man samtidig går efter den laveste pris, og servicen udebliver, så bliver kunderne sure. Og det afgør i høj grad, hvor man bliver placeret på rating-sites som Trustpilots,« hævder Eskild Jensen, der frygter, at rating-sites som Trustpilot kan udgøre en platform for heksejagt.

»Det er især problematisk, hvis man, som det er tilfældet på Trustpilot, ikke kan se afsenderen af budskabet. Hvad nu, hvis der er en kunde, som man er kommet til at behandle uheldigt og han så skriver negativt i forummet tyve gange, det giver ikke det fulde billede af virkeligheden,« spørger Eskild Jensen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job