Ekstrabladet vil kræve betaling for mobilnyheder

Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen, lyder det fra bladets chefredaktør. Flere danske aviser forklarer, at vi lige så godt kan vænne os til, at vi skal betale for indhold på mobilen.

Wall Street Journal vil snart kræve betaling for indhold til mobiltelefoner, to dollars om ugen, og noget lignende vil komme til at ske herhjemme også, lyder det fra flere aviser.

Ekstra Bladets ledende chefredaktør, Poul Madsen, siger til CRN’s søsteravis Mobil, at »Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen allerede i 2010«.

Søren Svendsen, direktør for Ekstra Bladet Nye Medier, uddyber:

»Vi kunne vi godt finde på at tage betaling for indhold til mobilen, men der skal være mål og mening med det. Især spørgsmål om betalingsvillighed og oplevet merværdi i de tjenester, vi udbyder, bliver afgørende for, om vi skal forfølge en egentlig betalingsstrategi på dette område,« forklarer Søren Svendsen.

Han vurderer dog, at det ligger mere til højrebenet for Wall Street Journal, der på netdelen allerede har et omfattende betalingsområde:

»Hertil kommer, at der er ret stor forskel på Wall Street Journal og Ekstra Bladet - tænk bare brand, indhold og kundesegmenter,« forklarer Søren Svendsen.

Betaling for Side 9-piger
Han slutter af med at forklare, at Ekstra Bladet også kunne finde på at tage betaling for at få adgang til indhold på nettet fra computeren:

»Vi har stor fornøjelse ud af Side 9 Pige-galleriet. Vi undersøger, om der i det projekt er erfaringer, vi kan bruge på andre områder,« lyder det fra Søren Svendsen fra Ekstra Bladet.

For 10 kroner kan man få adgang til 20 billeder af en Side 9-pige eller betale 89 kroner for adgang til over 100 Side 9 Pige-gallerier.

Thomas Hvidt, mobilchef hos JP/Politikens Hus, forklarer, at der skal alternativer til annonce-indtægter, og at betaling af indhold er vejen frem:

»Om to år takserer vi helt sikkert for noget af vores indhold til mobilen, forklarer Thomas Hvidt, der også tror, at alle danske aviser vil gøre det samme.«

Thomas Hvidt vurderer, at grundlaget for betaling for nyheder på mobilen er til stede og henviser til succesen med app stores, hvor brugerne gerne betaler 10-12 kroner for et program, der kan levere ekstra værdi.

Fare for karteldannelse
»For at det kan lade sig gøre at tage betaling for noget, som alle hidtil har kunnet få gratis, skal de konkurrerende aviser dog være enige om en fælles standard, men man skal samtidig passe på, at det ikke får karakter af karteldannelse,« lyder det fra Thomas Hvidt.


Børsens ansvarshavende chefredaktør, Leif Fallesen, er midlertidig ikke så hooket på mikrobetalinger, hvor man for eksempel betaler for adgang til enkelte artikler eller for en uge ad gangen. De er derfor mere interesserede i at lave et multimedie-abonnement, hvor man betaler for at få adgang til borsen.dk via pc og eller mobilen.

Leif Fallesen har dog meget afdæmpede forventninger til, hvorvidt de er penge at tjene på det:

»Man kan da håbe det, men vi har stadig til gode at se, om folk vil betale for det,« lyder det fra Leif Fallesen, der nøje vil følge udviklingen i USA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere