Ekstrabladet vil kræve betaling for mobilnyheder

Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen, lyder det fra bladets chefredaktør. Flere danske aviser forklarer, at vi lige så godt kan vænne os til, at vi skal betale for indhold på mobilen.

Wall Street Journal vil snart kræve betaling for indhold til mobiltelefoner, to dollars om ugen, og noget lignende vil komme til at ske herhjemme også, lyder det fra flere aviser.

Ekstra Bladets ledende chefredaktør, Poul Madsen, siger til CRN’s søsteravis Mobil, at »Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen allerede i 2010«.

Søren Svendsen, direktør for Ekstra Bladet Nye Medier, uddyber:

»Vi kunne vi godt finde på at tage betaling for indhold til mobilen, men der skal være mål og mening med det. Især spørgsmål om betalingsvillighed og oplevet merværdi i de tjenester, vi udbyder, bliver afgørende for, om vi skal forfølge en egentlig betalingsstrategi på dette område,« forklarer Søren Svendsen.

Han vurderer dog, at det ligger mere til højrebenet for Wall Street Journal, der på netdelen allerede har et omfattende betalingsområde:

»Hertil kommer, at der er ret stor forskel på Wall Street Journal og Ekstra Bladet - tænk bare brand, indhold og kundesegmenter,« forklarer Søren Svendsen.

Betaling for Side 9-piger
Han slutter af med at forklare, at Ekstra Bladet også kunne finde på at tage betaling for at få adgang til indhold på nettet fra computeren:

»Vi har stor fornøjelse ud af Side 9 Pige-galleriet. Vi undersøger, om der i det projekt er erfaringer, vi kan bruge på andre områder,« lyder det fra Søren Svendsen fra Ekstra Bladet.

For 10 kroner kan man få adgang til 20 billeder af en Side 9-pige eller betale 89 kroner for adgang til over 100 Side 9 Pige-gallerier.

Thomas Hvidt, mobilchef hos JP/Politikens Hus, forklarer, at der skal alternativer til annonce-indtægter, og at betaling af indhold er vejen frem:

»Om to år takserer vi helt sikkert for noget af vores indhold til mobilen, forklarer Thomas Hvidt, der også tror, at alle danske aviser vil gøre det samme.«

Thomas Hvidt vurderer, at grundlaget for betaling for nyheder på mobilen er til stede og henviser til succesen med app stores, hvor brugerne gerne betaler 10-12 kroner for et program, der kan levere ekstra værdi.

Fare for karteldannelse
»For at det kan lade sig gøre at tage betaling for noget, som alle hidtil har kunnet få gratis, skal de konkurrerende aviser dog være enige om en fælles standard, men man skal samtidig passe på, at det ikke får karakter af karteldannelse,« lyder det fra Thomas Hvidt.


Børsens ansvarshavende chefredaktør, Leif Fallesen, er midlertidig ikke så hooket på mikrobetalinger, hvor man for eksempel betaler for adgang til enkelte artikler eller for en uge ad gangen. De er derfor mere interesserede i at lave et multimedie-abonnement, hvor man betaler for at få adgang til borsen.dk via pc og eller mobilen.

Leif Fallesen har dog meget afdæmpede forventninger til, hvorvidt de er penge at tjene på det:

»Man kan da håbe det, men vi har stadig til gode at se, om folk vil betale for det,« lyder det fra Leif Fallesen, der nøje vil følge udviklingen i USA.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S