Oki jubler over salget af ny farveprinter

Okis nye farvelaserprinter C5000 har ifølge leverandøren været en kæmpesucces, siden den blev lanceret i februar 2003 til under 10.000 kroner inklusive moms. Salget herhjemme er gået dobbelt så godt som forventet. I første kvartal af 2003 solgte Oki tre gange så mange farveprintere som i samme periode året før, jubler virksomheden.

»Efterspørgslen er enorm. I de første måneder har vi solgt dobbelt så mange som forventet. Det gør C5000 til vores største succes nogensinde i Danmark,« fortæller marketingchef Lars Hargaard.

I første kvartal i 2003 solgte Oki - ifølge IDC - 407 farvelaserprintere i Danmark mod 135 i samme kvartal 2002. Dermed er Okis samlede markedsandel på farvelasermarkedet vokset fra 10,2 procent til 14,8 procent.

»Da vi introducerede printeren, håbede vi på at kunne gå fra en markedsandel på nul til 20 procent af markedet for farvelaserprintere under 10.000 kroner inden for et år. Med den start C5000 har fået, ser det virkeligt positivt ud. Derfor forventer vi nu som minimum at få fat i 20 procent, måske endda 25-30 procent,« lyder det fra Lars Hargaard.

Kunderne er primært mindre danske virksomheder, som ifølge Okis første erfaringer udskifter blækfarveprintere og sort/hvid-laser med farvelaserprintere. Tidligere var farvelaserprint ikke aktuelt for de mindre virksomheder på grund af meget høje anskaffelsespriser fra 20.000 kroner og op efter.

Okis C5000 blev introduceret, samtidig med at HP, Epson og Minolta sendte farvelaser-printere på gaden i samme prisleje. På grund af Okis egen LED-teknologi, hvor farven påfyldes ad en omgang i stedet for fire, kan C5000 udskrive 12 farvesider i minuttet, mens konkurrenterne kun kan printe 4-6 sider. Netop heri mener Lars Hargaard, at man skal finde en væsentlig del af forklaringen på Okis succes.

Okis del-mål er inden udgangen af 2003 at opnå en markedsandel på mindst 15 procent af det samlede farvelaser-marked i Danmark. Et mål selskabet er meget tæt på at nå med markedsandelen på 14,8 procent.

»Vi er godt på vej og mærker en stadigt stigende efterspørgsel efter vores printere. Alle salgskampagner og salgsfolk er nu oppe i fulde omdrejninger, og derfor forventer vi at fortsætte udbredelsen af farver til endnu flere virksomheder og organisationer,« fortæller Lars Hargaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis