Certificeringskrav lægger pres på forhandlere

Producenters øgede krav til certificering og specialisering er dyre for mange forhandlere, som nu står overfor barske valg.

Artikel top billede

En lang række it-producenter presser på for større specialisering i salgskanalen. Det rammer forhandlerne, som i stigende omfang bliver mødt med krav om flere og mere specialiserede certificeringer, som koster forhandlerne dyrt i både tid og penge.

»Certificeringsræset har nået et niveau, hvor det er svært at få det til at hænge sammen. Nogle gange kan jeg være bange for, at vi certificerer os ihjel. Vi bruger så mange ressourcer på det, at vi ikke har tid til at tjene penge,« lyder det fra administrerende direktør i løsningshuset Comit, Mads Henriksen.

Han anerkender, at producenternes øgede krav om specialisering er et resultat af øgede krav fra slutkunderne. Men de øgede krav betyder også, at mange mindre forhandlere bliver tvunget til at foretage benhårde valg om, hvordan deres forretning skal se ud i fremtiden.

»De mindre forhandlere må vælge, og især vælge fra,« siger Mads Henriksen.

Hos den vestjyske forhandler Itplaneten bekræfter direktør Jacob V. Schmidt, at kravene til certificeringer er blevet skærpet. Det vil på sigt få mindre forhandlere til at slå sig sammen for at kunne leve op til producenternes krav, mener han.

»På nogle områder vil der ikke være plads til forhandlere med mindre end ti ansatte. Det er simpelthen ikke rentabelt,« spår Itplanetens direktør.

Men han efterlyser samtidig, at de øgede krav om kompetencer bliver fulgt op med større loyalitet og kontant støtte fra producenterne.

»Jeg kan godt forstå, at producenterne gerne vil have mere kvalitet ud til kunderne, men nogle gange burde der nok også følge en lille pose penge med til uddannelse af vores konsulenter,« siger Jacob V. Schmidt.

Læs mere i CRN 11/2010, som netop er udkommet.

 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S