Udsalg af to svenske konceptbutikker og den økonomiske afmatning i markedet rammer den norske onlineforhandler Komplet hårdt på omsætningen. I alt omsatte Komplett i november for 312 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på 17 procent i forhold til samme måned året før.
Ifølge koncernchef Jan Vinje kan en del af tilbagegangen forklares med en planlagt neddrosling af aktiviteterne efter købet af svenske Inwarehouse, men den generelle økonomiske afmatning spiller også ind på omsætningen.
»Forbrugerne har en mere reserveret holdning, så den økonomiske afmatning i markedet er en del af forklaringen på vores tilbagegang. Desuden har vi lukket to konceptbutikker i Sverige. De to ting vejer nogenlunde lige tungt i vores novembertal,« siger koncernchef Ole Vinje til CRN.
Han ønsker ikke at oplyse, hvordan tilbagegangen vil påvirke det kommende årsregnskab, som offentliggøres i begyndelsen af februar. I fjor havde Komplet en omsætning på 2,8 milliarder danske kroner og fik et overskud før skat på 62 millioner danske kroner.
Komplett annoncerede i september en spareplan på omkring 100 millioner kroner. Sammen med voldsomme afskrivninger i Inwarehouse fik det resultatet for tredje kvartal til at gå i minus på 97 millioner kroner.
Komplett sælger både direkte via sine webbutikker og via forhandlere. Det direkte salg udgør tæt ved to tredjedele af omsætningen.