IT-forhandler: 3G tilhører os

It-forhandleren 3G har bedt teleselskaber om at ophøre med at benytte ordet 3G i forbindelse med markedsføring af 3G-produkter. Firmaet mener, at det har varemærkeretten til 3G-navnet.

3G-teleselskaberne i Danmark har modtaget brev fra firmaet 3G. I det forlanger 3G, at selskaberne ophører med at benytte 3G-navnet i sin markedsføring fordi 3G mener at have varemærkeretten til 3G.

3G er stiftet i 1998, altså tre år før de danske licenser til 3G-telefoni blev sat til salg. Selskabet, der blandt andet sælger 3G-produkter, mener, at det derfor har retten til navnet 3G.

På den baggrund har selskabet skrevet til de danske 3G-teleselskaber, og bedt om at de afstår fra at benytte 3G i markedsføringen af 3G-telefoni. Senest har TDC modtaget brevet.

»Vi har taget dette skridt fordi det er problem for os, at vores varemærke bliver brugt til markedsføring af UMTS-produkter. Vi mener, at når TDC går igang med en massiv markedsføring under 3G-navnet, og med et logo som ligner vores, så er det en krænkelse af vores varemærke,« siger Michael Henneke, direktør i 3G.

Han erkender at 3G har været sent ude med at kræve sit varemærke beskyttet.

»Vi burde nok have været lidt tidligere ude, men årsdagen er altså at vi nu kan se at 3G er blevet en almindelig betegnelse, der kan skabe tvivl om det er et af vores produkter, eller et produkt fra en konkurrent. Samtidig så sælger TDC de samme Vodafone-datakort som vi gør, og det vil skabe forvirring« siger Michael Henneke.

I første omgang har 3G henstillet til selskaberne, at de ophører med at benytte 3G i markedsføringen. Selskabet har endnu ikke taget stilling til hvad det gør hvis 3G-selskaberne afviser at ophøre med at benytte "3G" i markedsføringen

I TDC bekræfter man at have modtaget brevet tirsdag morgen. TDC vil først se på indholdet i samråd med selskabets jurister, før det tager stilling til anmodningen.

ComON har spurgt advokat med speciale i immaterielret, Kasper Heine fra advokatfirmaet Bender Von Haller Dragsted om hvad man skal gøre for at beskytte sit varemærke.

»Vi udtaler os ikke om konkrete sager, som vi ikke selv er involveret i. Men generelt er det sådan, at et varemærke sagtens kan blive udvandet, fordi varemærket overgår til at blive en generel betegnelse for et produkt, uden at den der har varemærket reagerer,« siger Kasper Heine.

Han nævner blandt andet "walkman" som er et Sony-varemærke, men som er blevet udvandet, fordi andre producenter af bærbare kassettebåndspillere i stor stil også har anvendt "walkman".

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil