Tilbageholdende digitale danskere

Danskerne har et stort udbud af offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Men en stor del af danskerne foretrækker stadig telefonen.

Danskerne er blevet gode til at bruge digital selvbetjening, når de skal finde informationer om ventelister, renovation eller daginstitutioner.

Men når det kommer til at skrive ungerne op til daginstitution, eller melde flytning, så griber danskerne stadig telefonen eller sender et brev. Det viser en undersøgelse fra IT- og Telestyrelsen, Videnskabsministeriet og de kommunale organisationer.

Undersøgelsen "Digital Selvbetjening i Staten" konkluderer, at danskerne har et stort udbud at offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Der er stor forskel på graden af selvbetjening, der er mulig på de forskellige løsninger. Nogle steder er der blandt andet begrænsede muligheder for at downloade blanketter, som skal sendes med almindelig post. Andre steder findes der mere avancerede løsninger med bedre mulighed for selvbetjening.

Ifølge undersøgelsen, er der mangel på steder, hvor borgerne kan får "her og nu"-afgørelser digitalt.

Men det er ikke den største forhindring for brugen af digitale selvbetjeningsløsninger. Gamle vaner, utryghed og manglende kendskab er de største faktorer. Således var det kun 18 procent af den samlede kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder, der foregik digitalt.

Mange foretrækker i stedet at benytte telefonen i kommunikationen med de offentlige myndigheder.

Rapporten konkluderer, at en gennemsnits-dansker kun en gang om året har brug for at kommunikere med en offentlig myndighed. Dermed får danskerne ikke opbygget en rutine i, hvordan man betjener sig selv på nettet.

Rapporten foreslår, at det offentlige går mere aggressivt ud og markedsfører de digitale selvbetjeningsløsninger.

Mere om samme emne

TV2

Android App Developer til TV 2

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

Københavnsområdet

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S