Tilbageholdende digitale danskere

Danskerne har et stort udbud af offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Men en stor del af danskerne foretrækker stadig telefonen.

Danskerne er blevet gode til at bruge digital selvbetjening, når de skal finde informationer om ventelister, renovation eller daginstitutioner.

Men når det kommer til at skrive ungerne op til daginstitution, eller melde flytning, så griber danskerne stadig telefonen eller sender et brev. Det viser en undersøgelse fra IT- og Telestyrelsen, Videnskabsministeriet og de kommunale organisationer.

Undersøgelsen "Digital Selvbetjening i Staten" konkluderer, at danskerne har et stort udbud at offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Der er stor forskel på graden af selvbetjening, der er mulig på de forskellige løsninger. Nogle steder er der blandt andet begrænsede muligheder for at downloade blanketter, som skal sendes med almindelig post. Andre steder findes der mere avancerede løsninger med bedre mulighed for selvbetjening.

Ifølge undersøgelsen, er der mangel på steder, hvor borgerne kan får "her og nu"-afgørelser digitalt.

Men det er ikke den største forhindring for brugen af digitale selvbetjeningsløsninger. Gamle vaner, utryghed og manglende kendskab er de største faktorer. Således var det kun 18 procent af den samlede kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder, der foregik digitalt.

Mange foretrækker i stedet at benytte telefonen i kommunikationen med de offentlige myndigheder.

Rapporten konkluderer, at en gennemsnits-dansker kun en gang om året har brug for at kommunikere med en offentlig myndighed. Dermed får danskerne ikke opbygget en rutine i, hvordan man betjener sig selv på nettet.

Rapporten foreslår, at det offentlige går mere aggressivt ud og markedsfører de digitale selvbetjeningsløsninger.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job