Leads - ikke kun for sjov

Kundehenvisninger - eller leads - kan give penge i kassen. Men det er også nogle leverandørers stærke middel til at regulere deres forhandlere. Så pas på!

Kundehenvisninger - eller leads - er et af de stærkeste reguleringsmidler, en producent kan have i forhold til sine forhandlere. Hvis producenten er dygtig til at opdyrke kunde-emner, kan leads være guld værd for den enkelte forhandler. Men kun så længe, han er i »kridthuset« hos producenten.

Hvis man som forhandler bygger meget af sin forretning op på leads fra sine leverandører - især hvis der kun er få af dem - er man reelt ikke længere herre i eget hus. Det er der mange eksempler på.

Senest har Microsoft Business Solutions - tidligere Navision - viftet med vognstangen, så leverandørens forhandlere ikke kan misforstå, at det har en pris, hvis de begynder at sælge konkurrerende produkter fra eksempelvis SAP, der nu forsøger at presse sig ind på det danske SMB-marked med sine ERP-løsninger.

Man kan miste sin uafhængighed ved at læne sig for meget op ad den forretning, leads genererer. På den anden side sætter leads jo skub i forretningen, og det kan så udnyttes til selv at opdyrke nye kunder og nye forretningsområder. På den måde har man både tjent gode penge på kundehenvisningerne, og man har frigjort sig fra dem.

Det er dog ikke alle leads, der er lige givtige. Jeg kender adskillige forhandlere, som følger op på »tynde« leads, der ikke reelt skaber nogen som helst indtjening. Ja, langt de fleste forhandlere har vel prøvet den situation. Af frygt for at blive skubbet ud i kulden hos producenten følger man op på ubrugelige leads, og det er om ikke direkte skadeligt, så i hvert fald rent tidsspilde.

I disse tilfælde ville det nok være langt mere frugtbart, hvis forhandler og producent satte sig sammen og formulerede en fælles målsætning. Hvis den kunne dannes, var der opnået langt mere end ved kaste rundt med tomme leads. I de tilfælde, hvor en forhandler og en producent får succes sammen, er det som regel, fordi man har valgt dialogen frem for tilfældige leads.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere