Redaktøren mener: Hvordan ser det lige ud fra kundens side?

Hvordan forholder man sig til producenternes cloud-pres? Hvordan gebærder man sig, når kunderne vil have iPads og smartphones, der kan bruges med resten af deres it-løsninger? Og hvordan manøvrerer man i et farvand, hvor de store spillere; det være teleoperatører eller producenter, prøver at hive al forretning in-house?

Artikel top billede

I efterdønningen af krisen og producenter, der skriger CLOUD så højt, at man ikke kan høre andet, virker det som om, at hele branchen er truet af undergang.

Men som de forhandlere og distributører jeg taler med, siger: »Vores rolle har jo altid været under pres.«

»Vi har altid måtte søge nye måder at drive forretning på. Sådan er branchen jo,« som en forhandler udtrykker det.

Distributørerne tror på, at selv med cloud-applikationer vil der være bruge for distribution ud mod kanalen. Også forhandlerne er bevidste om, at deres rolle er under forandring. Ligesom dem tror jeg pragmatisk på, at det nok ender med en hybrid-model, der blander cloud og smart devices med mere traditionelle løsninger.

Den størte udfordring ligger i virkeligheden hos producenterne, der virker mindre afklaret om deres roller.

Især når det gælder cloud ligger meget fokus på selve fænomenet. Det virker næsten som om, de har glemt, hvad kunderne skal bruge det til. Alle råber: »vi kan cloud.« Men hvad er cloud? Dybest set er det budskab tomt og ligeså meningsfyldt, som hvis bilproducenter gav sig til at køre store kampagner, hvor hovedbudskabet var, at deres biler kan køre på vejen.

Producenterne synes i øjeblikket alt for fokuserede på deres datafabrikker og teknologi. De glemmer, at forholde sig til, hvad kunderne har brug for, og at kanalen er en ressource i forhold til det. For at vende hyppigt brugte producent-ord mod producentleddet selv: Så glemmer producenterne i høj grad at tale om løsninger, men taler i stedet om teknologi.

Det ser jeg i virkeligheden som kanalens største problem lige nu.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S