REDAKTØREN MENER: : Teknologiens ambassadører

Mon det bliver en sælger i Fona eller Elgiganten, der i fremtiden skal promovere den nyeste teknologi og lægge fundamentet for løsningssalg i fremtiden?

Næppe! Eller måske alligevel. Det kan synes at være logikken bag, at producenter som HP og Acer vælger at gøre deres organisationer nordiske. For det er rigtigt, at når man ser på retailmarkedet, så er de store kunder (læs Elgiganten) ved at blive nordiske.

Men nu er salg af computere til private jo ikke hele verden.

Derfor er det nærliggende at spørge, om it-branchen og it-kanalen formår at forny sig på en innovativ måde. Når man ser den måde, som producenter i stigende grad forfalder til en industrialiseringstankegang, kan man nogle gange frygte for, om spændstigheden er ved at forsvinde.

It-kanalens forhandlere er ikke kun en salgskanal. De er også et ambassadørkorps, som er med til at vinde gehør for nye teknologier og få dem ud til kunderne på en hurtig og forholdsvis effektiv måde. Det er en indsats, man skal sørge for at belønne og påskønne.

Tag for eksempel et helt lavpraktisk eksempel som Solid State Harddiske (SSD-harddiske). Det er en teknologi, som er blevet drevet frem af fagforhandlere - Bilka eller Wupti ville aldrig kunne have sparket gang i det salg. Og det er endda en forholdsvis letforståelig teknologi.

Men når producenter i stigende grad regionaliserer og insisterer på, at alle markeder skal behandles, som var de et mini-USA eller Mini-Taiwan, risikerer de at invalidere deres egne muligheder for at drive markedet.

Intel har været bevidst om, at deres ambassadører netop ikke har kunnet være retail-leddet og støttet de mere traditionelle it-forhandlere til at drive SSD frem.

Er HP, Acer og andre producenter bevidste om det, eller lader de salget af havregryn – undskyld  computere – gennem Bilka drive deres forståelse af kanalen?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S