Redaktøren mener: Forsvinder magien med Steve Jobs

Apple er ikke ligefrem kendt for at være lydhøre overfor deres forhandlere.

Med Steve Jobs som fast rorgænger har Apple kørt en meget topstyret strategi og håndtering af kanalen.

Apple har altid hentet stor styrke i menigheden af Apple-fans, som betingelsesløst har promoveret Apple. I langt højere grad end hos andre teknologi-leverandører.

Meget af begejstringen for Apple kan tilskrives Steve Jobs karisma som ypperstepræst og chefstrateg. En rolle som Bill Gates - måske endda i lidt mindre grad - en gang sad på hos Microsoft.

Bill Gates overlod hos Microsoft tømmerne til Steve Ballmer. Og Steve Ballmers karisma ufortalt, så forsvandt en del af magien hos Microsoft med Bill Gates exit. Der er ikke den samme personkult omkring Steve Ballmer, som der var – og er - omkring William Henry Gates III.

Om det har skadet Microsoft, at Bill Gates trådte tilbage er svært at vurdere. Men udover grundæggerens karisma har Microsoft også altid haft en meget effektiv salgsmuskel, som Steve Ballmer faktisk er både hjernen og hjertet bag.

Men uden Gates er Microsoft i dag ikke drevet af samme entusiame og med samme støtte fra en tilbedende menighed som tidligere.

Hos Apple derimod har brandet – og i særdeleshed Steve Jobs – og menigheden omkring stadigvæk stor betydning. Der findes næppe det firma i verden, der får så megen gratis publicity fra henrykte fans (også blandt journalister), som Apple.

Meget af magien er bundet op på Steve Jobs. Og efterfølgeren Tim Cook er ingen Jobs - han er heller ikke en Ballmer.

Spørgsmålet er derfor, om Apple - ligesom Dell har gjort det - må tage sit forhold til kanalen op til revision, når Steve Jobs forsvinder ud af rampelyset?

Det er nok ikke et spørgsmål, vi får svaret på lige med det samme. Men det bliver det interessant at se, om Apple forsat kan flyve videre på Steve Jobs fe-støv, eller om de - som mange andre - må til at arbejde mere respektfuldt med deres salgskanal. 

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job