Med Steve Jobs som fast rorgænger har Apple kørt en meget topstyret strategi og håndtering af kanalen.
Apple har altid hentet stor styrke i menigheden af Apple-fans, som betingelsesløst har promoveret Apple. I langt højere grad end hos andre teknologi-leverandører.
Meget af begejstringen for Apple kan tilskrives Steve Jobs karisma som ypperstepræst og chefstrateg. En rolle som Bill Gates - måske endda i lidt mindre grad - en gang sad på hos Microsoft.
Bill Gates overlod hos Microsoft tømmerne til Steve Ballmer. Og Steve Ballmers karisma ufortalt, så forsvandt en del af magien hos Microsoft med Bill Gates exit. Der er ikke den samme personkult omkring Steve Ballmer, som der var – og er - omkring William Henry Gates III.
Om det har skadet Microsoft, at Bill Gates trådte tilbage er svært at vurdere. Men udover grundæggerens karisma har Microsoft også altid haft en meget effektiv salgsmuskel, som Steve Ballmer faktisk er både hjernen og hjertet bag.
Men uden Gates er Microsoft i dag ikke drevet af samme entusiame og med samme støtte fra en tilbedende menighed som tidligere.
Hos Apple derimod har brandet – og i særdeleshed Steve Jobs – og menigheden omkring stadigvæk stor betydning. Der findes næppe det firma i verden, der får så megen gratis publicity fra henrykte fans (også blandt journalister), som Apple.
Meget af magien er bundet op på Steve Jobs. Og efterfølgeren Tim Cook er ingen Jobs - han er heller ikke en Ballmer.
Spørgsmålet er derfor, om Apple - ligesom Dell har gjort det - må tage sit forhold til kanalen op til revision, når Steve Jobs forsvinder ud af rampelyset?
Det er nok ikke et spørgsmål, vi får svaret på lige med det samme. Men det bliver det interessant at se, om Apple forsat kan flyve videre på Steve Jobs fe-støv, eller om de - som mange andre - må til at arbejde mere respektfuldt med deres salgskanal.