Facebook indblandet i hver tredje skilsmisse

Facebook er både årsag til skilsmisser - og effektivt måde at afsløre dem på.

Artikel top billede

Facebook har en stor plads i af mange engelske skilsmisser.

En opgørelse viser, at ordet Facebook optræder i en tredjedel af alle skilsmisser, hvor den ene part vil skilles, fordi ægtefællen har udvist "urimelig adfærd".

Den mest udbredte årsag til, at Facebook optræder i sagsakterne er, at den ene part mener, at ægtefællens ageren på Facebook er bevis for, at han eller hun har haft upassende kontakt med personer af det modsatte køn.

Men en lige så stor del af klagerne hænger skyldes, at ægtefæller er blevet omtalt i lidet flaterende vendinger på partnerens Facebook-væg, efter at paret flyttede fra hinanden.

Tre mest udbredte årsager til at Facebook nævnes:
1. Upassende beskeder til personer af det modsatte køn
2. Personer der taler nedsættende om deres eks på Facebook
3. Facebook-venner der fortæller afslørende detaljer om ægtefællers opførsel på Facebook
[quote]
[/quote] Optællingen er lavet af Divorce Online, der lavede den samme i 2009. Der er sket en stigning på 13 procent i forhold til, hvor ofte Facebook nævnes. Tallet er udregnet på baggrund af 5000 skilsmisseanmodninger.

[quote]"Folk skal være forsigtige med, hvad de skriver på deres væg for retssalene begynder at bruge det som bevis, når der skal afgøres økonomiske uenigheder eller afgøres forældremyndigheder," siger en talsmand fra Divorce-Online, Mark Keenan.  

Twitter indgik af samme årsag i en mindre række skilsmissebegæringer.[/quote]

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job