Twitter kritiserer Googles sociale søgning

Man kan ikke længere stole på Googles søgeresultater, mener Twitter. Google afviser kritikken.

Artikel top billede

Googles seneste forsøg på at integrere sin søgemaskine med det sociale netværk Google+ har fået skarp kritik. "Search plus Your World" lyder overskriften på det seneste tiltag fra Google, der skal forvandle nettets største søgemaskine til en mere personlig oplevelse. Hvis man søger efter informationer om et bestemt emne - f.eks. en rejsedestination eller en ny film - kan man nu finde anbefalinger fra vennerne på Google+ i søgeresultaterne.

Det har fået Twitter helt op i det røde felt. "En dårlig dag for internet," lyder den kortfattede kommentar fra Twitters juridiske chef Alex Macgillivray. Han har tidligere selv arbejdet hos Google.

I en lidt længere udtalelse uddyber Twitter sin kritik af konkurrenten. Her er man bekymret for, at Google ikke længere leverer neutrale søgeresultater. Nu vil Google favorisere informationer fra sit eget sociale netværk frem for f.eks. tweets på Twitter.

"Vi har set igen og igen at nyheder først dukker op på Twitter; derfor er Twitter-konti og tweets ofte de mest relevante resultater. Vi frygter at det bliver sværere at finde disse informationer som en konsekvens af Googles ændringer. Vi mener at det er dårligt for brugerne, udgivere, nyhedsorganisationer og Twitter-abonnenter," hedder det i en udtalelse fra firmaet.

Den nye funktion betyder at Googles søgeresultater bliver udvidet med det, der kaldes for "personal results". Her bliver resultatsiden tilpasset baseret på de oplysninger, som man har afleveret på Google+.

Twitter har tidligere haft en toårig samarbejdsaftale som gav Google adgang til at indeksere og vise tweets i realtid, men den udløb i juli og blev ikke fornyet.

Google har udsendt en kort kommentar, hvor man afviser kritikken.

"Vi er lidt overrasket over Twitters kommentarer om Search plus Your World, for de valgte selv at aftalen ikke skulle forlænges sidste sommer," lyder svaret fra Google.

TechCrunch-bloggeren MG Siegler mener at Google kan få problemer med monopol-myndighederne - ligesom det skete for Microsoft, da man valgte at kombinere Internet Explorer og Windows.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S