Pc-salg: Lenovo er den store vinder

HP og ikke mindst Acer gik i 2011 tilbage på det globale pc-marked, mens Lenovo fortsatte sin imponerende vækst i et ellers mat marked.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Analysefirmaet IDC har netop offentliggjort tal for pc-producenternes leverancer i løbet af 2011, som viser en samlet vækst på 1,6 procent hen over året til i alt 352 millioner enheder.

Specielt Lenovo har grund til at juble over 2011-udviklingen med en fremgang på 29 procent, og på verdensplan ligger den kinesiske producent nu side om side med Dell, med markedsandele på lige omkring 12,5 procent.

Topscorer forstsat HP, som dog må notere en tilbagegang på næsten tre procent i leverancerne til markedet og en markedsandel på 17,7 procent. Samme skæbne - bare værre - overgik markedets nummer fire Acer, som sendte knap 14 procent færre enheder på gaden, hvilket også gik ud over markedsandelen som droppede med cirka to procentpoint til 10,6 procent.

Asus oplevede derimod en pæn fremgang i 2012 med en vækst på 14,35 procent, så selskabet nu har en markedsandel på 5,89 procent.

EMEA-regionen var hårdt ramt af den europæiske krise, hvilket blandt andet fik virksomhederne til at holde igen med pc-investeringerne. Forbrugerne brugte penge, men de gik i høj grad til smartphones og tablet-pc'er.

IDC venter, at salget af pc'er på verdensplan vil nå op på 371 millioner i 2012, en stigning på 5,4 procent i forhold til sidste år.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S