Facebook introducerer 60 nye applikationer

Facebook er klar med 60 nye Timeline-apps, der fortæller om hvad du spiser, hvor du rejser eller hvilke film du ser.

Artikel top billede

På et pressemøde i San Francisco onsdag kunne Facebook annoncere at 60 nye partnere har integreret deres applikationer med firmaets Open Graph. Det gælder blandt andet Foodspotting, Foodily, TripAdvisor, Ticketmaster, Digg, Kobo, Rotten Tomatoes og Buzzfeed.

Partnerne er på vej med nye Timeline-applikationer, som minder om Spotify, der fortæller hvilken musik du lytter til,. Med Foodily's applikation kan du f.eks. dele, hvad du laver i køkkenet. TripAdvisor og Gogobot har nye applikationer, der fortæller hvor du har rejst eller vil rejse hen.

I sin blog fortæller Facebook at der snart kommer applikationer om alt fra snowboarding til havearbejde og hækling. Brugeren kan selv tilføje de enkelte apps til sin Timeline og dermed sørge for, at de automatisk genererer opdateringer.

Her er det også muligt at vælge, hvem der skal kunne se opdateringerne, og enkelte posteringer kan fjernes selektivt.

"Det er kun toppen af isbjerget. Vores vision er, at du kan tilføje enhver applikation til din Timeline," sagde Facebooks platform-chef Carl Sjogreen ifølge CNET.

Det er fortsat frivilligt for brugerne, om de ønsker at skifte deres profil til den nye Timeline eller beholde det gamle design.

Hos VentureBeat har man set nærmere på, hvad de nye ændringer på Facebook betyder. Firmaet kalder selv dette for "Frictionless Sharing". Kort fortalt betyder det, at der fremover kommer mange flere automatisk genererede meldinger på Facebook. Den gamle "Synes godt knap" bliver nu suppleret med mange nye knapper.

Hvis du har købt et nyt par sko behøver du ikke længere fortælle om det i din statusopdatering - du kan bare klikke "Ejer" knappen hos en af Facebooks partnere, og skoene bliver automatisk tilføjet til listen over dine indkøb, der dukker op på det sociale netværk.

Alle aktiviteter fra en given applikation bliver opsummeret ved månedens udgang - alt, hvad du har købt, den musik du har lyttet til eller de steder du har rejst.

Som Facebook-bruger kan man hurtigt blive irriteret hvis man modtager for mange statusopdateringer - men de automatiske opdateringer fra applikationer dukker kun op i live-tickeren og på den enkelte brugers Timeline.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S