Streaming stopper piratkopiering

Jukeboxe i skyen lokker pirater væk fra downloadet musik. Hver tredje dansker hører i dag musik via streaming-tjenester.

Artikel top billede

Danmark er ved at indhente Sverige og Norge, når det gælder streaming. Det fremgår af en markedsundersøgelse udført af analysefirmaet Norstat i januar i år på vegne af den norsk-ejede musiktjeneste WiMP.

Ifølge undersøgelsen har en ud af tre danskere i dag adgang til en musik-streamingtjeneste. Hver femte af de adspurgte svarede, at de har lyttet til musik via en streaming-tjeneste inden for den sidste uge.

Et af de mest markante resultater af undersøgelsen er, at de streamende forbrugere i stor stil dropper den piratkopierede musik, som tidligere var meget udbredt.

Over halvdelen af de, som tidligere har downloadet ulovligt gør det mindre, efter at de har fået adgang til en streamingtjeneste, viser Norstat-undersøgelsen ifølge en erklæring fra WiMP.

CD-samlinger skrottet

Sammenlignet med før de fik adgang til en streamingtjeneste, svarer 27 procent af de adspurgte, at de downloader mindre ulovligt nu, og over halvdelen svarer, at de ikke downloader illegalt nu og heller ikke har gjort det tidligere.

Undersøgelsen viser også, mange helt har skrottet CD-samlingen.

Det er især unge under 30 år, der er hoppet med på streamingbølgen.

Det er kun en procent af de unge, der ifølge undersøgelsen, mener, at man vil lytte til musik på CD i fremtiden og hele 71 procent, der mener, at streaming er fremtidens måde at lytte til musik på. Og faktisk er mere end 4 ud af 10 af denne målgruppe villige til at betale for musikstreaming.

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S