Artikel top billede

Åh nej! Her er verdens pinligste firma-koks på nettet

#Fail - sådan skal du ikke gøre. Se hvordan store virksomheder klokker i det på Facebook og Twitter.

"Du skal være proaktiv, lokationsbaseret og interagerende."

Ja, internettet flyder med den slags bullshit fra klogeåger, der fortæller, hvordan vi skal håndtere de sociale medier.

Og indrømmet, her på siden bruger vi også ofte spalterne til at komme med gode Facebook-råd.

Men nogle gange lærer vi bedst af andres fejl, og gennem de seneste år har vi set en del af dem.

Tag ikke billeder af 'wieneren'

Vi så den amerikanske kongrespolitiker Anthony Wiener, der lærte os, at det er bedst ikke at sende intime billeder via Twitter, og for få år siden lærte vi af en ansat i Venstres presseafdeling, at det kan koste os jobbet, hvis vi på Facebook omtaler en kollega som 'fucked up medicineret psykisk syg'.

Men selv verdens allerstørste virksomheder kan klokke i det på sociale medier, og på de næste sider kan du se tre eksempler på virksomheder, der har lavet seriøse fuck-ups på de sociale medier.

Designer-mærke slår plat på det arabiske forår

Det amerikanske tøjmærke Kenneth Cole gjorde sig gevaldigt upopulær sidste år, da det arabiske forår og protesterne i Egypten var på sit højeste.

Overalt på kloden sad folk og fulgte udviklingen via emnet #Cairo på Twitter, og i et forsøg på at lukrere på opmærksomheden opdaterede designermærket sin Twitter-profil med følgende besked:  

"Millioner er gået på gaden i #Cairo. Rygtet vil vide, at de har set vores nye forårskollektion, der netop er blevet tilgængelig på vores hjemmeside."

Blev til grin på nettet

Ikke helt overraskende var mange twitter-brugere forargede over, at Kenneth Cole brugte den alvorlige og anspændte situation i Kairos gader til at promovere sin nye forårskollektion, og blot halvanden time senere måtte firmaet da også rykke ud med en undskyldning. 

På dette tidspunkt var skaden dog sket, og internettet blev hurtigt fyldt med parodier på tøjmærkets opdatering.

Eksempelvis oprettede vittige sjæle en falsk Twitter-profil med navnet "Kenneth Cole PR", der opnåede stor popularitet ved at kaste om sig med politisk ukorrekte tweets.

McDonald's store Twitter-kiks

"Det der Twitter er vist ret populært. Det må vi også prøve." 

Sådan skulle man næsten tro, at de har tænkt i McDonald's markedsføringsafdeling, da burgerkæden for få uger siden satte en markedsførings-kampagne i søen på det sociale netværk. 

McDonald's betalte Twitter for at promovere sin kampagne med navnet #McDStories, hvor Twitter-brugerne blev opfordret til at dele deres oplevelser på McDonald's med resten af verden. 

Desværre for McDonald's ser det dog ud til, at burgerkæden har overvurderet, hvor mange positive oplevelser kunderne har.

Fedme-opdatering løb med opmærksomheden

Debatten på Twitter løb i hvert fald lynhurtigt af sporet, og Twitter-brugernes erfaringer med McDonald's viste sig mest at handle om overvægt, sukkersyge og folk, der har fundet underlige ting i deres mad. 

Eksempelvis er der en bruger, der takker McDonald's for, at hun har pådraget sig type-II diabetes, og en anden bruger fortæller, at han tabte adskillige kilo, efter at han holdt op med at arbejde på kædens restauranter. 

McDonald's indså dog også lynhurtigt, at virksomheden var på vej mod en mindre pr-katastrofe, og trak derfor kampagnen tilbage i løbet af få timer. 

Men på det tidspunkt var det allerede for sent. De sociale medier var sat i bevægelse, og det var umuligt at stoppe de mange #McDstories, der blev delt af Twitter-brugerne.

Fodboldklub skuffer forventningsfulde Facebook-fans

En mislykket marketing-fidus på Facebook betød, at den berømte tyske fodboldklub Bayern München endte med at få tusindvis af vrede fans på nakken. 

Det skete, da Bayern München på sin Facebook-profil annoncerede, at klubben i løbet af dagen vil blive forstærket med et stort nyt navn.

Den melding satte naturligvis forventningerne i vejret blandt Bayerns 2,8 millioner Facebook-fans, der håbede på, at endnu en verdensstjerne snart skulle gøre profiler som Arjen Robben og Franck Ribery selskab i den rød-hvide Bayern-trøje.

Fans fik lang næse

Men da det nye navn skulle annonceres, modtag fansene blot et link til en ny Facebook-app, der kan lave en billedmanipulation, der betyder, at fansene bliver iklædt en Bayern Münchens-trøje på deres Facebook-billede.

De forventningsfulde fodboldfans blev naturligvis rasende, og i de næste timer og dage flød det ind med tusindvis af kommentarer fra rasende Bayern München-fans, og den tyske storklub måtte kort tid efter rykke ud med en undskyldning.

"Det var ikke vores mening at skuffe jer med vores ny app. Derimod ønskede vi at sætte jer i centrum og vise, hvor vigtige I hver især er for Bayern München," lød undskyldningen. 

Læs også:

Kunderne raser på nettet - sådan får du styr på dem 


Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere