Twitter forsvarer sine censur-planer

Twitters planer om at indføre nationale indholdsfiltre møder kritik. Men firmaet holder fast i sine planer.

Artikel top billede

I sidste uge kunne Twitter fortælle at man fremover vil blokere tweets selektivt for hvert enkelt land baseret på de nationale regler. Dette "nationale Twitter-filter" møder allerede på forhånd skarp kritik. Den internationale organisation Journalister uden Grænser har sendt et åbent brev til Twitter-stifter Jack Dorsey, hvor man kritiserer planerne.

"Vi opfordrer til at omgøre denne beslutning. Den begrænser friheden og går stik imod de bevægelser, som eksempelvis i forbindelse med det arabiske forår kæmper mod censur. Dermed mister cyber-dissidenter i diktaturlande et meget vigtigt værktøj til at informere og organisere sig," hedder det i brevet.

Journalister uden Grænser frygter blandt andet, at et enkelt telefonopkald fra myndighederne kan være nok til at få indhold spærret på Twitter. Det kan også betyde at organisationens egen Twitter-konti bliver spærret i nogle lande, hvor Journalister uden Grænser har rejst kritik af magthaverne.

I brevet antydes det, at Twitter har taget dette skridt for at komme ind på det kinesiske marked. I øjeblikket er Twitter officielt spærret i Kina og her er brugerne henvist til konkurrenten Sina Weibo, der samarbejder med myndighederne.

Twitter har lovet at brugerne i de enkelte lande bliver informeret, hvis man forsøger at komme ind på en tweet der er blokeret. Ligesom Facebook er Twitter også blevet brugt som redskab af politiske bevægelser i forskellige lande, blandt andet i Egypten og Tunesien. Regimer under pres har forsøgt at blokere helt for Twitter - eller slukke nettet.

Firmaets chef Dick Costolo forsvarede mandag planerne på en konference i Californien.

"Vi respekterer fortsat indhold på Twitter. Det nye er, at vi kan blokere tweets i hvert enkelt land, i stedet for at blokere dem globalt for alle brugere. Hvis vi modtager henvendelser fra myndigheder, vil vi forsøge at sørge for at indholdet er tilgængeligt for så mange mennesker som muligt, uden at krænke den nationale lovgivning. Vi kan ikke operere i alle lande og vælge, hvilke love vi vil overholde," sagde han.

Twitter-chefen forventer at tjenesten kommer til at spille en afgørende rolle i den amerikanske præsidentvalgkamp. De republikanske præsidentkandidater har allerede travlt med at købe reklameplads på Twitter, og Costolo forventer at politiske annoncer kommer til at udgøre en betydelig del af Twitters indtægter i 2012.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S