Twitter forsvarer sine censur-planer

Twitters planer om at indføre nationale indholdsfiltre møder kritik. Men firmaet holder fast i sine planer.

Artikel top billede

I sidste uge kunne Twitter fortælle at man fremover vil blokere tweets selektivt for hvert enkelt land baseret på de nationale regler. Dette "nationale Twitter-filter" møder allerede på forhånd skarp kritik. Den internationale organisation Journalister uden Grænser har sendt et åbent brev til Twitter-stifter Jack Dorsey, hvor man kritiserer planerne.

"Vi opfordrer til at omgøre denne beslutning. Den begrænser friheden og går stik imod de bevægelser, som eksempelvis i forbindelse med det arabiske forår kæmper mod censur. Dermed mister cyber-dissidenter i diktaturlande et meget vigtigt værktøj til at informere og organisere sig," hedder det i brevet.

Journalister uden Grænser frygter blandt andet, at et enkelt telefonopkald fra myndighederne kan være nok til at få indhold spærret på Twitter. Det kan også betyde at organisationens egen Twitter-konti bliver spærret i nogle lande, hvor Journalister uden Grænser har rejst kritik af magthaverne.

I brevet antydes det, at Twitter har taget dette skridt for at komme ind på det kinesiske marked. I øjeblikket er Twitter officielt spærret i Kina og her er brugerne henvist til konkurrenten Sina Weibo, der samarbejder med myndighederne.

Twitter har lovet at brugerne i de enkelte lande bliver informeret, hvis man forsøger at komme ind på en tweet der er blokeret. Ligesom Facebook er Twitter også blevet brugt som redskab af politiske bevægelser i forskellige lande, blandt andet i Egypten og Tunesien. Regimer under pres har forsøgt at blokere helt for Twitter - eller slukke nettet.

Firmaets chef Dick Costolo forsvarede mandag planerne på en konference i Californien.

"Vi respekterer fortsat indhold på Twitter. Det nye er, at vi kan blokere tweets i hvert enkelt land, i stedet for at blokere dem globalt for alle brugere. Hvis vi modtager henvendelser fra myndigheder, vil vi forsøge at sørge for at indholdet er tilgængeligt for så mange mennesker som muligt, uden at krænke den nationale lovgivning. Vi kan ikke operere i alle lande og vælge, hvilke love vi vil overholde," sagde han.

Twitter-chefen forventer at tjenesten kommer til at spille en afgørende rolle i den amerikanske præsidentvalgkamp. De republikanske præsidentkandidater har allerede travlt med at købe reklameplads på Twitter, og Costolo forventer at politiske annoncer kommer til at udgøre en betydelig del af Twitters indtægter i 2012.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S