Twitter forsvarer sine censur-planer

Twitters planer om at indføre nationale indholdsfiltre møder kritik. Men firmaet holder fast i sine planer.

Artikel top billede

I sidste uge kunne Twitter fortælle at man fremover vil blokere tweets selektivt for hvert enkelt land baseret på de nationale regler. Dette "nationale Twitter-filter" møder allerede på forhånd skarp kritik. Den internationale organisation Journalister uden Grænser har sendt et åbent brev til Twitter-stifter Jack Dorsey, hvor man kritiserer planerne.

"Vi opfordrer til at omgøre denne beslutning. Den begrænser friheden og går stik imod de bevægelser, som eksempelvis i forbindelse med det arabiske forår kæmper mod censur. Dermed mister cyber-dissidenter i diktaturlande et meget vigtigt værktøj til at informere og organisere sig," hedder det i brevet.

Journalister uden Grænser frygter blandt andet, at et enkelt telefonopkald fra myndighederne kan være nok til at få indhold spærret på Twitter. Det kan også betyde at organisationens egen Twitter-konti bliver spærret i nogle lande, hvor Journalister uden Grænser har rejst kritik af magthaverne.

I brevet antydes det, at Twitter har taget dette skridt for at komme ind på det kinesiske marked. I øjeblikket er Twitter officielt spærret i Kina og her er brugerne henvist til konkurrenten Sina Weibo, der samarbejder med myndighederne.

Twitter har lovet at brugerne i de enkelte lande bliver informeret, hvis man forsøger at komme ind på en tweet der er blokeret. Ligesom Facebook er Twitter også blevet brugt som redskab af politiske bevægelser i forskellige lande, blandt andet i Egypten og Tunesien. Regimer under pres har forsøgt at blokere helt for Twitter - eller slukke nettet.

Firmaets chef Dick Costolo forsvarede mandag planerne på en konference i Californien.

"Vi respekterer fortsat indhold på Twitter. Det nye er, at vi kan blokere tweets i hvert enkelt land, i stedet for at blokere dem globalt for alle brugere. Hvis vi modtager henvendelser fra myndigheder, vil vi forsøge at sørge for at indholdet er tilgængeligt for så mange mennesker som muligt, uden at krænke den nationale lovgivning. Vi kan ikke operere i alle lande og vælge, hvilke love vi vil overholde," sagde han.

Twitter-chefen forventer at tjenesten kommer til at spille en afgørende rolle i den amerikanske præsidentvalgkamp. De republikanske præsidentkandidater har allerede travlt med at købe reklameplads på Twitter, og Costolo forventer at politiske annoncer kommer til at udgøre en betydelig del af Twitters indtægter i 2012.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S