Artikel top billede

Nye Apple-ansatte arbejder på falske produkter

Apples mistro mod sine egne ansatte er så stor, at de bliver sat til at arbejde på falske produkter.

I sin nye bog "Inside Apple" fortæller teknologi-journalisten Adam Lashinsky om den kultur af hemmelighedskræmeri, der kendetegner selskabet. Apple har en stærk mistro til sine egne ansatte. Det betyder at nye udviklere bliver sat til at arbejde med falske produkter - altså ting, som aldrig kommer på markedet. Hvis informationer om dette produkt slipper ud til offentligheden, kan Apple hurtigt finde kilden til lækagen og risikerer ikke, at detaljer om noget vigtigt som en ny iPhone eller iPad slipper ud.

En tidligere Apple-udvikler, der har arbejdet seks år for firmaet, bekræfter dette:

"En af mine venner er seniorudvikler hos Apple. Jeg er sikker på, at han arbejdede på falske produkter i den første del af sin karriere. Det er intenst," siger han ifølge Gizmodo.

Han fortæller også, at ansøgningsproceduren for at blive ansat hos Apple varede i ni måneder. Nu er det selvfølgelig helt normalt med en prøveperiode - men det er alligevel usædvanligt, at dygtige udviklere bliver sat til at spilde deres tid med fantasi-produkter for at teste deres loyalitet.

Han har talt med "mange mange folk", som har arbejdet for Apple, og hans bog beskriver en meget lukket og hemmelighedsfuld organisation, hvor alle medarbejdere - undtagen de øverste topchefer - er tvunget til at fokusere på deres egen specifikke opgave. De må ikke multitaske og kender ikke noget til, hvad der ellers foregår i organisationen.

I bedste spion-stil er Apple altså bygget op på "need to know" princippet - du må ikke vide mere end det, der er nødvendigt for at udføre dit job. Den enkelte Apple-medarbejder aner ikke, hvad der foregår i andre dele af organisationen. Når der annonceres et nyt produkt er det således en lige så stor overraskelse for Apples egne ansatte som for resten af verden.

Apple bliver dermed beskrevet som et "anti-Google". En virksomhed, der bygger sin succes på manglende transparens og en stramt autoritær organisationsstruktur. Det er lige modsat den flade, åbne struktur, der kendetegner Google og resten af internet-branchen. Google er således kendt for at give sine ansatte lov til at arbejde på deres egne projekter en del af tiden - det ville være helt utænkeligt hos Apple.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere