"Elbiler er ikke mere miljøvenlige end benzinbiler"

En ny tysk undersøgelse hamrer en pæl gennem myten om, at elbiler hjælper miljøet.

Artikel top billede

Elbiler bliver normalt regnet for at mere miljøvenlige end benzinbiler. Men det passer ikke, hævder det tyske Ökoinstitut i Freiburg. Det modsatte er faktisk tilfældet. Elbiler belaster klimaet mere end normale biler. Hvis man vil reducere co2-emissionerne, bør man i stedet udvikle mere effektive forbrændings-motorer.

Den tyske rapport har titlen Optum (en forkortelse for "Optimierung der Umweltentlastungs-potenziale von Elektrofahrzeugen"). Den anslår at 14 procent af alle fartøjer vil være el- eller hybridbiler i 2030.

En stor del af dem vil være de såkaldte plug-in hybrider, som både har en elmotor med batteri og en benzinmotor.

Som udgangspunkt burde en elbil være bedre for miljøet end en benzinbil - den kører trods alt ikke på fossile brændstoffer. Men det afhænger af, hvor strømmen kommer fra. Hvis den kommer fra kul- eller gaskraftværker har man de samme co2-emissioner - blot et andet sted.

"Elbiler har kun et positiv effekt på klimaregnskabet, hvis elmarkedet bliver suppleret med yderligere kapacitet fra bæredygtige energikilder," hedder det i rapporten.

Der skal altså installeres flere vindmøller, solanlæg og vandkraftværker for at levere den strøm, der skal holde den kommende flåde af elbiler kørende. Det anslås at strømforbruget til elbiler vil stige til 11 terawatt-timer i 2030. Det er omkring to procent af det nuværende strømforbrug i Tyskland.

Men det er ikke kun vigtigt, hvor strømmen kommer fra. Det betyder også meget, hvornår den bliver brugt. Det er meget svært at lagre strøm i elnettet - det bliver brugt i samme øjeblik, det bliver genereret.

Hvis alle elbil-ejere sætter deres fartøj til at lade op derhjemme om aftenen, hvor strømforbruget allerede er højt, vil det kun gøre spidsbelastningen i elnettet endnu værre.

Der er der brug for intelligente systemer til batteristyring, der sørger for at opladningen sker på tidspunkt hvor strømmen er billig - f.eks. senere på natten - eller hvor der er adgang til store mængder af bæredygtig energi fra f.eks. vindanlæg. Når vinden blæser er det altså tid til at parkere elbilen og lade den op.

Rapportens forfattere erkender, at elbiler kan reducere de totale co2-emissioner fra privatbiler med 6 procent frem til 2030. Det svarer til 5,2 millioner tons co2.

Men hvis man udvikler mere effektive forbrændingsmotorer, som kører længere på literen, vil man kunne reducere emissionerne med hele 25 procent, mener forskerne.

Det er altså hér, der skal investeres - og ikke i elbiler, lyder budskabet.

Navnenyt fra it-Danmark

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S