"Elbiler er ikke mere miljøvenlige end benzinbiler"

En ny tysk undersøgelse hamrer en pæl gennem myten om, at elbiler hjælper miljøet.

Artikel top billede

Elbiler bliver normalt regnet for at mere miljøvenlige end benzinbiler. Men det passer ikke, hævder det tyske Ökoinstitut i Freiburg. Det modsatte er faktisk tilfældet. Elbiler belaster klimaet mere end normale biler. Hvis man vil reducere co2-emissionerne, bør man i stedet udvikle mere effektive forbrændings-motorer.

Den tyske rapport har titlen Optum (en forkortelse for "Optimierung der Umweltentlastungs-potenziale von Elektrofahrzeugen"). Den anslår at 14 procent af alle fartøjer vil være el- eller hybridbiler i 2030.

En stor del af dem vil være de såkaldte plug-in hybrider, som både har en elmotor med batteri og en benzinmotor.

Som udgangspunkt burde en elbil være bedre for miljøet end en benzinbil - den kører trods alt ikke på fossile brændstoffer. Men det afhænger af, hvor strømmen kommer fra. Hvis den kommer fra kul- eller gaskraftværker har man de samme co2-emissioner - blot et andet sted.

"Elbiler har kun et positiv effekt på klimaregnskabet, hvis elmarkedet bliver suppleret med yderligere kapacitet fra bæredygtige energikilder," hedder det i rapporten.

Der skal altså installeres flere vindmøller, solanlæg og vandkraftværker for at levere den strøm, der skal holde den kommende flåde af elbiler kørende. Det anslås at strømforbruget til elbiler vil stige til 11 terawatt-timer i 2030. Det er omkring to procent af det nuværende strømforbrug i Tyskland.

Men det er ikke kun vigtigt, hvor strømmen kommer fra. Det betyder også meget, hvornår den bliver brugt. Det er meget svært at lagre strøm i elnettet - det bliver brugt i samme øjeblik, det bliver genereret.

Hvis alle elbil-ejere sætter deres fartøj til at lade op derhjemme om aftenen, hvor strømforbruget allerede er højt, vil det kun gøre spidsbelastningen i elnettet endnu værre.

Der er der brug for intelligente systemer til batteristyring, der sørger for at opladningen sker på tidspunkt hvor strømmen er billig - f.eks. senere på natten - eller hvor der er adgang til store mængder af bæredygtig energi fra f.eks. vindanlæg. Når vinden blæser er det altså tid til at parkere elbilen og lade den op.

Rapportens forfattere erkender, at elbiler kan reducere de totale co2-emissioner fra privatbiler med 6 procent frem til 2030. Det svarer til 5,2 millioner tons co2.

Men hvis man udvikler mere effektive forbrændingsmotorer, som kører længere på literen, vil man kunne reducere emissionerne med hele 25 procent, mener forskerne.

Det er altså hér, der skal investeres - og ikke i elbiler, lyder budskabet.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird