3 gode råd: Undgå pinligt bøvl med iPhone-beskeder

Se hvordan du undgår, at beskeder fra din iPhone forsvinder eller ender hos uvedkommende, som det netop er sket for en ansat hos Apple.

Artikel top billede

IMessage er Apples alternativ til sms-beskeden, og når det virker, er det en glimrende service.

Beskederne er helt gratis, og din iPhone finder selv ud af at sende en iMessage i stedet for en sms, når du skriver med en anden iPhone-bruger.

Desværre er iMessage plaget af en del problemer. Senest har et problem med iMessage betydet, at en iPhone-bruger, der har haft sin telefon til reparation hos Apple, uforvarende har kunnet følge med i en Apple-ansats lumre iMessage-korrespondance med en kollega.

Tabte beskeder

Men der er også folk, der oplever, at beskeder går tabt, når de har skiftet telefon og flyttet simkortet fra deres iPhone over i en smartphone af et andet mærke.

Det skyldes angiveligt, at deres telefonnummer stadigvæk er registreret på Apples-servere, så når andre iPhone-brugere skriver til dem, bliver beskederne stadigvæk sendt som iMessages og lander derfor på deres gamle iPhone i stedet for som sms-beskeder på den nye smartphone.

Men på den næste side kan du se, hvordan du bliver disse og andre iMessage-problemer kvit.

Tre gode råd til at få iMessage til at virke bedre

1. Slå iMessage fra, når du bytter simkort

Du skal passe på med at sætte dit eget simkort i en anden persons iPhone. Ellers kan du risikere, at det går dig som den ansatte i den amerikanske Apple Store, der uden at vide det lækkede beskeder til en kunde

Apple har dog efterfølgende været ude og afvise, at der er tale om en decideret fejl i iMessage. 

Ifølge Apple skal du blot huske at slå iMessage fra, før du sætter dit sim-kort i en anden persons telefon.

Du slår iMessage fra ved at gå ind i telefonens indstillings-menu og herefter vælge menupunktet "beskeder." 

2. Afmeld din iPhone på Apples hjemmeside

Har du skiftet din iPhone ud med en smartphone af et andet mærke, kan du risikere, at beskeder fra andre iPhone-brugere ender som iMessages på din gamle iPhone i stedet for som sms-beskeder på din nye telefon.
 
For at undgå det bør du slå iMessages fra på din iPhone, før du skifter telefon. Det kan du gøre ved at følge fremgangsmåden i punkt 1. 

Men har du ikke husket at gøre det, kan du ifølge brugere på Apples eget forum afmelde iMessages ved at logge ind Apples hjemmeside med dit Apple ID (det du bruger, når du køber apps og musik i iTunes og App Store). 

Du skal logge ind med dit Apple ID på dette link https://supportprofile.apple.com/MySupportProfile.do 
 

Når du har gjort det, klikker du på "Edit products". Vælg herefter den iPhone eller iPad, du vil fjerne, og afslut med at klikke på "unregister".

3. Send sms-beskeder i stedet
IMessages bliver afsendt via internettet, og derfor kan der være problemer med at sende en iMessage, hvis du har en meget dårlig forbindelse, har opbrugt dit data-abonnement eller er i udlandet og har slået data-roaming fra. 

Denne skribent har desuden oplevet, at iMessages ikke er blevet sendt, fordi telefonen er hoppet på et Wi-Fi-netværk, der ikke har virket. I den situation kan du dog vælge at sende sms-beskeder i stedet for iMessage - og tilsvarende bede din venner sende sms-beskeder til dig.

Det er ret simpelt at gøre. Når du netop har afsendt en iMessage, skal du bare trykke på den blå taleboble i et par sekunder og vælge "send som tekstbesked".

Læs også:

Her er sms-beskedens gratis afløsere  


Pas på - Apples iMessage kan lække dine beskeder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly