SonicNotify udvikler lydtags til smartphones

Et nystartet firma vil krydse musik med lyd-tags, som aktiverer indhold på din smartphone.

Artikel top billede

Vi kender alle de firkantede QR-codes, som indeholder informationer der kan udlæses hvis man tager et billede af dem med sin smartphone. Det næste kan blive lyd-tags - det er højfrekvente lydsignaler, som ikke kan høres med det menneskelige øre.

Et amerikansk start-up kaldet SonicNotify vil integrere disse lyd-tags i musikoptagelser. Hvis man starter den tilhørende applikation på sin smartphone og spiller musikken, bliver lyd-taggen registreret af programmet.

Det kan så betyde at smartphonen åbner en webside, spiller en video, viser en placering på et kort eller noget helt andet.

Wired fortæller historien om SonicNotify og den nye teknologi. Firmaet forhandler angiveligt med Lady Gaga, som måske vil bruge lyd-tags til sine koncerter. Her er ideen så, at koncertgængerne kan downloade applikationen og bruge lyd-tags til at aktivere særligt indhold på telefonen.

"Det overfører en lyd med høj frekvens gennem højtalerne - vi kan ikke høre denne frekvens men smartphones kan, så vi kan låse indhold op til live-events, tv-shows og på nettet," siger Jesse Israel fra Cantora Records + Labs, der har investeret i SonicNotify.

Teknologien skal bruges under modeugen i New York, hvor der bliver overført billeder af modellerne direkte til gæsternes smartphones. En anden mulighed er, at koncertgængere kan stemme om hvilke sange kunstneren skal synge på scenen.

Der er også mulighed for, at hver højtaler kan overføre en forskellig tone, så man kan aktivere forskelligt indhold alt efter hvor modtageren befinder sig i en koncertsal.

"Vi kan ramme de enkelte sektioner med forskellige frekvenser, så sektion C's telefoner bliver til lilla hjerter, mens sektion F på den anden side har røde firkanter," siger Israel.

Man kan selv afprøve konceptet med applikationen Sonic Experiences.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job