IE6-problemet om igen - Apple og Google skaber nye standardproblemer på nettet

Hensygnende Internet Explorer 6 er designeres hadeobjekt. Men Google og Apple er ved at skabe et lignende problem.

Artikel top billede

De kvaler og frustrationer, som Microsofts Internet Explorer 6 gav verdens webdesignere og internetbrugere, er Google og Apple måske ved at genskabe.

Det mener en af de ansvarlige hos W3C, der overvåger standarder på nettet.

Problemet er, at stor en del af trafikken på nettet i øjeblikket går til Android-telefoner, iPads og Apples iPhone, og så vil mange udvikleres interesse naturligt koncentrere sig om dem.

"For kort tid siden var IE6 den klart mest dominerende browser. Det betød, at nettet var fyldt med hjemmesider, der kun fungerede godt i IE6, og brugere med andre browsere blev efterladt hjælpeløse. IE6 er død, og den tid er forbi, og alle browserproducenter - inklusive Microsoft - glæder sig over det. Men er problemet virkelig væk? Nej, ikke helt. IE6 er væk, men problemet er tilbage," skriver Daniel Glazman, næstformand i bestyrelsen for World Wide Web Consortium (W3C) på sin blog.

Både Google og Apple anvender WebKit-motoren i deres browsere, og ifølge Glazman findes der allerede massevis af hjemmesider, der fungerer bedst i WebKit, selv om alle talte om at vende tilbage til at bruge webstandarder efter IE6's død.

Hvad gør vi?

En af udfordringerne er ifølge Glazman, at nogle browsere får understøttelse for de nye funktioner i HTML5 hurtigere end andre.

Mange udviklere vælger derfor at designe specifikt til Webkit, for at være sikre på, at deres sider virker allerede nu.

Men selv om andre browsere med tiden understøtter de samme ting, så vil internetbesøgende stadig opleve problemer, hvis udviklere glemmer at fjerne de browserspecifikke elementer, der knytter sig til WebKit, i koden.

"Jeg opfordrer inderligt alle til at stoppe med at designe udelukkende for Webkit," siger Glazman.

Læs mere på Cnet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS