Apple vil gøre alle sine bærbare slankere

Nu skal alle Apples bærbare computere ligne MacBook Air.

Artikel top billede

Den ultratynde MacBook Air har inspireret Intels ultrabook-koncept (og det tilsvarende ultrathin fra AMD), som skal revolutionere notebook-markedet med meget tynde og lette computere. Nu ser det ud til Apple også vil tage sin egen medicin og fuldstændig ændre hele sit sortiment af bærbare computere, så de alle kommer til at ligne MacBook Air. Det melder bloggen AppleInsider.

Der er gået mere end tre år, siden den første MacBook Air kom på gaden, og meget har ændret sig i denne tid. Apple har selv introduceret sin iPad og dermed skabt et helt nyt marked for tavlecomputere, som også truer notebook-salget (og næsten har slået netbook'en ihjel).

Det betyder også at forbrugerne forventer det samme supertynde design i bærbare, som de kender fra tablets (man kan få begge dele, som med Asus Eee Transformer Prime).

Hvis man skal tro AppleInsider, så bliver alle MacBook Pro modeller relanceret i 2012 i tynde og lette udgaver.

Det betyder også at man sandsynligvis må sige farvel til indbyggede optiske drev og harddiske, der erstattes af Flash-baserede SSD'er. Der er ganske enkelt ikke plads til andet i det tynde kabinet.

Apple vil angiveligt først relancere 15-tommers modellen af MacBook Pro og senere følger så den større udgave med 17-tommers skærm.

Der er allerede rygter om en ultratynd 15-tommers Apple-notebook med Thunderbolt-teknologi og Intels Ivy Bridge-mikroarkitektur, der ventes til april. Her er der altså tale om den nye MacBook Pro, ifølge AppleInsider.

I de tre år siden lanceringen af den oprindelige Air har Apple tredoblet sit notebook-salg - og det sker i en periode hvor pc-markedet ellers har det svært.

Men Apples planer kan også ses som en bekræftelse af Intels ultrabook-strategi - her mener man, at slaget i det kommende år skal stå om de supertynde computere. Problemet for ultrabook-producenterne har været at få prisen ned - i de første måneder har salget været skuffende.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S