Tidl. Sun-chef starter nyt socialt netværk

Jonathan Schwartz er klar med et socialt netværk til mennesker med kroniske sygdomme.

Artikel top billede

Den sidste chef for Sun Microsystems, Jonathan Schwartz, har afsløret sin nyeste satsning. Han har startet en betalingspligtig online-platform, der skal fungere som et slags privat socialt netværk og værktøj til at administrere medicinske data, lister med kontaktoplysninger til læger og sygehuse, medicinbestillinger, personlige doseringsvejledninger og aftaler for lægebesøg. Målgruppen for Carezone er personer med kroniske sygdomme.

Schwartz fortæller om sit nye projekt i et interview med All Things Digital. Han har selv en søn med en kronisk sygdom og det gav ham ideen til det nye firma, som indtil videre har syv ansatte i San Francisco. Han har startet firmaet sammen med vennen Walter Smith, der har en fortid hos Apple og Microsoft.

Der er ingen reklamer på Carezone, men det koster 5 dollar om måneden at bruge tjenesten. Med  Carezone kan man holde kontakten med familiemedlemmer og andre, som er involveret i plejen, og man kan gemme direktiver i en lukket digital boks, som så kan åbnes i et nødtilfælde.

I et interview med CNET udtaler Schwartz sig også om, hvad der gik galt med Sun Microsystems. Mange af kunderne var store finansielle virksomheder, som brugte Sparc-baserede Sun-servere til en stykpris på en halv million kroner eller mere. Finanskrisen slog bunden væk under forretningen og så kom de billige servere med Intel- og AMD-chips.

"Vi kunne ikke have forudsagt hvor hurtigt finanskrisen ville ødelægge vores forretning. Den kunne ikke reddes," siger Schwartz.

Sun kom ind i en nedadgående spiral - og endte med at blive solgt til Oracle i april 2009 for 7,4 mia. dollar. I de sidste par år har Schwartz så arbejdet på Carezone, som bliver officielt lanceret i denne uge.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S