Billige telefoni-priser drukner i SEO-spam og reklame-gøjl

Teleprisguide blev slagtet sidste år. Nu vil politikere have den tilbage.

Artikel top billede

Affiliate-sider og useriøse sammenligningstjenester er med til at forplumre overblikket i den danske telebranche.

Det mener Forbrugerrådet og flere politikere, som vil have statens egen sammenligningstjeneste tilbage fra graven - eller et regelsæt for de hjemmesider, der påberåber sig at være sammenligningstjenester.

Statens egen teleguide blev ellers lukket ned sidste år med henvisning til, at teleselskabernes rådata er frit tilgængelig, og at hvem som helst kan lave tjenester.

Men de mange forventede private alternativer til Teleguiden er udeblevet. I stedet har vi fået en masse hjemmesider klædt i bannerreklamer og Google-reklamer, som ikke hjælper forbrugerne.

"Der er selvfølgelig nogle idealistiske imellem, som rent faktisk forsøger at give forbrugerne en reel information. Men problemet er, at det er svært at gennemskue, hvem der er hvem. Det betyder også, at idealisterne har svært ved at betale deres regninger, og det er med til at skabe et dårligt overblik," siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Michael Salomon til ComON.

Reklamesøjler

Den samme kritik sidder Nicolas Fredriksen også med. Han driver Telepristjek.dk, som ifølge ham er en af de seriøse sammenligningstjenester.

"Da man nedlagede statens tjeneste og lagde råtjenesten ud, skabte man en jungle af overblikssider, hvoraf mange af dem fremstår som simple reklamesøljer for udvalgte teleydelser. Problemet er også, at man ikke altid kan se, hvem der står bag siderne," siger Nicolas Frederiksen til ComON.
 
Han foreslår politikerne at lave nogle klare regelsæt for, hvordan teledata må anvendes.

"Det, man mangler nu, er et krav eller en standard, som man skal leve op til, hvis man påberåber sig at være en sammenligningstjeneste. Det kunne være, at man bør omfatte data fra samtlige selskabers centrale teleprodukter, og at det klart skal fremgå, hvem der står bag en side, og hvilke metoder man bruger til at regne sine tal ud," siger Nicolas Frederiksen.

Der findes over 12.000 kombinationsmuligheder af teleabonnementer på det danske marked. Nicolas Frederiksen mener ikke, at den bunke rådata, som Erhvervsstyrelsen stiller til rådighed, er nok til at skabe et godt overblik.

"For at give et retvisende billede, er man nødt til at se på de priser og vilkår, som teleselskaberne løbende offentliggør, og kigge på om vilkårene påvirker den effektive pris. For eksempel om opkald til telefonsvarer er omfattet fritale. Så der skal lidt mere til at skabe en sammenligningstjeneste end at klaske 10 bannerreklamer på en side og kalde det en sammenligningstjeneste".

Vi vil have teleguiden tilbage

Nicolas Frederiksen var en af de største kritikere af statens nu afdøde prisguide, fordi den ifølge ham indeholdte mangler og regnefejl. Derfor vil den ikke gavne overblikket.
Men det mener Forbrugerrådet, som gerne så ideen om en fælles sammenligningsportal genoptaget.

"Jo, det så vi gerne. Det var klart, at den var ubekvem for teleselskaberne, som også havde travlt med at kalde den for total fejlbehæftet. Der var rigtig nok nogle unøjagtigheder men ikke i den grad, som flere kritikere forsøgte at give indtryk af. Så det vil helt klart være i forbrugernes interesse at få et sted, hvor man kunne være sikker på at have et retvisende billede af konkurrencen. Den opgave har markedet vist, at det ikke kunne løfte," siger chefkonsulent Michael Salomon.

Hvis man ikke kan få en offentligt finansieret prisportal, så vil han også pege på behovet for klare krav og standarder for de hjemmebryggede sammenligningstjenester, så man som forbruger kan vide sig sikker, når man vælger en guide til telejunglen.

Ordførerne fra Socialdemokratiet og Enhedslisten mener også, at der skal laves regelsæt for de hjemmesider, der bruger rådata fra teleselskaberne, så forbrugerne får et ordentlig overblik.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S