Artikel top billede

Billige telefoni-priser drukner i SEO-spam og reklame-gøjl

Teleprisguide blev slagtet sidste år. Nu vil politikere have den tilbage.

Affiliate-sider og useriøse sammenligningstjenester er med til at forplumre overblikket i den danske telebranche.

Det mener Forbrugerrådet og flere politikere, som vil have statens egen sammenligningstjeneste tilbage fra graven - eller et regelsæt for de hjemmesider, der påberåber sig at være sammenligningstjenester.

Statens egen teleguide blev ellers lukket ned sidste år med henvisning til, at teleselskabernes rådata er frit tilgængelig, og at hvem som helst kan lave tjenester.

Men de mange forventede private alternativer til Teleguiden er udeblevet. I stedet har vi fået en masse hjemmesider klædt i bannerreklamer og Google-reklamer, som ikke hjælper forbrugerne.

"Der er selvfølgelig nogle idealistiske imellem, som rent faktisk forsøger at give forbrugerne en reel information. Men problemet er, at det er svært at gennemskue, hvem der er hvem. Det betyder også, at idealisterne har svært ved at betale deres regninger, og det er med til at skabe et dårligt overblik," siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Michael Salomon til ComON.

Reklamesøjler

Den samme kritik sidder Nicolas Fredriksen også med. Han driver Telepristjek.dk, som ifølge ham er en af de seriøse sammenligningstjenester.

"Da man nedlagede statens tjeneste og lagde råtjenesten ud, skabte man en jungle af overblikssider, hvoraf mange af dem fremstår som simple reklamesøljer for udvalgte teleydelser. Problemet er også, at man ikke altid kan se, hvem der står bag siderne," siger Nicolas Frederiksen til ComON.
 
Han foreslår politikerne at lave nogle klare regelsæt for, hvordan teledata må anvendes.

"Det, man mangler nu, er et krav eller en standard, som man skal leve op til, hvis man påberåber sig at være en sammenligningstjeneste. Det kunne være, at man bør omfatte data fra samtlige selskabers centrale teleprodukter, og at det klart skal fremgå, hvem der står bag en side, og hvilke metoder man bruger til at regne sine tal ud," siger Nicolas Frederiksen.

Der findes over 12.000 kombinationsmuligheder af teleabonnementer på det danske marked. Nicolas Frederiksen mener ikke, at den bunke rådata, som Erhvervsstyrelsen stiller til rådighed, er nok til at skabe et godt overblik.

"For at give et retvisende billede, er man nødt til at se på de priser og vilkår, som teleselskaberne løbende offentliggør, og kigge på om vilkårene påvirker den effektive pris. For eksempel om opkald til telefonsvarer er omfattet fritale. Så der skal lidt mere til at skabe en sammenligningstjeneste end at klaske 10 bannerreklamer på en side og kalde det en sammenligningstjeneste".

Vi vil have teleguiden tilbage

Nicolas Frederiksen var en af de største kritikere af statens nu afdøde prisguide, fordi den ifølge ham indeholdte mangler og regnefejl. Derfor vil den ikke gavne overblikket.
Men det mener Forbrugerrådet, som gerne så ideen om en fælles sammenligningsportal genoptaget.

"Jo, det så vi gerne. Det var klart, at den var ubekvem for teleselskaberne, som også havde travlt med at kalde den for total fejlbehæftet. Der var rigtig nok nogle unøjagtigheder men ikke i den grad, som flere kritikere forsøgte at give indtryk af. Så det vil helt klart være i forbrugernes interesse at få et sted, hvor man kunne være sikker på at have et retvisende billede af konkurrencen. Den opgave har markedet vist, at det ikke kunne løfte," siger chefkonsulent Michael Salomon.

Hvis man ikke kan få en offentligt finansieret prisportal, så vil han også pege på behovet for klare krav og standarder for de hjemmebryggede sammenligningstjenester, så man som forbruger kan vide sig sikker, når man vælger en guide til telejunglen.

Ordførerne fra Socialdemokratiet og Enhedslisten mener også, at der skal laves regelsæt for de hjemmesider, der bruger rådata fra teleselskaberne, så forbrugerne får et ordentlig overblik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere