Billige telefoni-priser drukner i SEO-spam og reklame-gøjl

Teleprisguide blev slagtet sidste år. Nu vil politikere have den tilbage.

Artikel top billede

Affiliate-sider og useriøse sammenligningstjenester er med til at forplumre overblikket i den danske telebranche.

Det mener Forbrugerrådet og flere politikere, som vil have statens egen sammenligningstjeneste tilbage fra graven - eller et regelsæt for de hjemmesider, der påberåber sig at være sammenligningstjenester.

Statens egen teleguide blev ellers lukket ned sidste år med henvisning til, at teleselskabernes rådata er frit tilgængelig, og at hvem som helst kan lave tjenester.

Men de mange forventede private alternativer til Teleguiden er udeblevet. I stedet har vi fået en masse hjemmesider klædt i bannerreklamer og Google-reklamer, som ikke hjælper forbrugerne.

"Der er selvfølgelig nogle idealistiske imellem, som rent faktisk forsøger at give forbrugerne en reel information. Men problemet er, at det er svært at gennemskue, hvem der er hvem. Det betyder også, at idealisterne har svært ved at betale deres regninger, og det er med til at skabe et dårligt overblik," siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Michael Salomon til ComON.

Reklamesøjler

Den samme kritik sidder Nicolas Fredriksen også med. Han driver Telepristjek.dk, som ifølge ham er en af de seriøse sammenligningstjenester.

"Da man nedlagede statens tjeneste og lagde råtjenesten ud, skabte man en jungle af overblikssider, hvoraf mange af dem fremstår som simple reklamesøljer for udvalgte teleydelser. Problemet er også, at man ikke altid kan se, hvem der står bag siderne," siger Nicolas Frederiksen til ComON.
 
Han foreslår politikerne at lave nogle klare regelsæt for, hvordan teledata må anvendes.

"Det, man mangler nu, er et krav eller en standard, som man skal leve op til, hvis man påberåber sig at være en sammenligningstjeneste. Det kunne være, at man bør omfatte data fra samtlige selskabers centrale teleprodukter, og at det klart skal fremgå, hvem der står bag en side, og hvilke metoder man bruger til at regne sine tal ud," siger Nicolas Frederiksen.

Der findes over 12.000 kombinationsmuligheder af teleabonnementer på det danske marked. Nicolas Frederiksen mener ikke, at den bunke rådata, som Erhvervsstyrelsen stiller til rådighed, er nok til at skabe et godt overblik.

"For at give et retvisende billede, er man nødt til at se på de priser og vilkår, som teleselskaberne løbende offentliggør, og kigge på om vilkårene påvirker den effektive pris. For eksempel om opkald til telefonsvarer er omfattet fritale. Så der skal lidt mere til at skabe en sammenligningstjeneste end at klaske 10 bannerreklamer på en side og kalde det en sammenligningstjeneste".

Vi vil have teleguiden tilbage

Nicolas Frederiksen var en af de største kritikere af statens nu afdøde prisguide, fordi den ifølge ham indeholdte mangler og regnefejl. Derfor vil den ikke gavne overblikket.
Men det mener Forbrugerrådet, som gerne så ideen om en fælles sammenligningsportal genoptaget.

"Jo, det så vi gerne. Det var klart, at den var ubekvem for teleselskaberne, som også havde travlt med at kalde den for total fejlbehæftet. Der var rigtig nok nogle unøjagtigheder men ikke i den grad, som flere kritikere forsøgte at give indtryk af. Så det vil helt klart være i forbrugernes interesse at få et sted, hvor man kunne være sikker på at have et retvisende billede af konkurrencen. Den opgave har markedet vist, at det ikke kunne løfte," siger chefkonsulent Michael Salomon.

Hvis man ikke kan få en offentligt finansieret prisportal, så vil han også pege på behovet for klare krav og standarder for de hjemmebryggede sammenligningstjenester, så man som forbruger kan vide sig sikker, når man vælger en guide til telejunglen.

Ordførerne fra Socialdemokratiet og Enhedslisten mener også, at der skal laves regelsæt for de hjemmesider, der bruger rådata fra teleselskaberne, så forbrugerne får et ordentlig overblik.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S