Danske biografer lancerer filmtjeneste

Men først fire måneder efter bio-premiere.

Artikel top billede

Kino.dk har indtil nu været portal for Nordisk Film og CinemaxX' biografer, hvor man kan se trailers og bestille biografbilletter. Men i fremtiden kan man også se filmene hjemme i stuen.

Kino.dk har åbnet tjenesten: OnDemand.

Tjenesten adskiller sig visuelt ikke meget fra Yousees video-portal Yousee.tv. Det skyldes, at biograferne har samarbejdet med Yousee, som leverer det tekniske setup.
Der er fra starten 2300 film at vælge mellem, og de nyeste koster 39 kroner at leje i et døgn via streaming.

Nordisk Film og CinemaxX mener stadig, at film skal ses i biografen, så den nye tjeneste skal ikke erstatte oplevelsen i mørket med de bløde sæder, popcorn og store skærmstørrelser.

"En moderne forbruger ønsker at supplere sine biografbesøg med at se film online og gerne lovligt. Det er et naturligt skridt at tilbyde dem video-on-demand. Vores mål er at etablere et 360 graders filmunivers, hvor film og alt omkring film er tilgængeligt hvor og når som helst," siger Lars Bernt, adm. direktør for kino.dk.

Selskabet har dog ikke løst det problem, der ifølge kritikere skaber pirateri i Danmark. Nemlig at der går lang tid fra film går i biografen, til de dukker op på lejemarkedet.
På Kino OnDemand dukker film også først op fire måneder efter biografpremieren.

Der findes allerede en god bunke film-tjenester på det danske marked. For eksempel Headweb, Voddler og Yousee.tv. Men de fleste arbejder med stykpris og ikke en fast lav månedlig pris, som har gjort Netflix i USA populært.

Kino.dk ejes af Nordisk Film Biografer og CinemaxX. 35 procent af billetterne til danske biografer sælges på Kino.dk

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly