En klat maling er et hit på YouTube

Ingen har lyst til at se maling tørre. Men det kan man betale sig fra.

Artikel top billede

To journalister fra Los Angeles Times har lavet et usædvanligt og tankevækkende eksperiment for at undersøge, hvor nemt man kan købe sig til trafik på YouTube. De to journalister Jack Leonard og David Sarno har begge uploadet den samme video. Nu skulle man ikke tro, at denne video umiddelbart egner sig til viral marketing. Den viser nemlig blot en klat maling, der langsomt tørrer.

Men Leonard og Sarno har afprøvet to forskellige strategier til at skaffe brugere. Sarno har bare uploadet videoen og satset på, at folk selv finder den, mens Leonard har købt 40.000 klik på to websteder.

Hos WorkingYouTubeViews.com og IncreaseYouTubeViews.com kan man betale omkring 50 dollar eller omkring 280 kroner for at få 20.000 klik til sin video. Leonard betalte 50 dollar på hver af de to sites og han fik det, som han betalte for.

Faktisk mere end de 40.000 lovede klik - i skrivende stund er der registreret 65.000 klik på videoen og det er sket i løbet af otte dage. Sarnos video har kun fået 13 klik.

Titlen på Youtube-videoen er endda stavet forkert for at undgå, at den bliver fundet i en almindelig søgning.

Nu er spørgsmålet så, hvordan de to tvivlsomme websteder har skaffet så mange klik til en video, der viser en klat maling.

Los Angeles Times har uden held forsøgt at kontakte ejerne af de to websteder. Men det ser ud til at de mange klik er genereret med Facebook-reklamer og links fra en videoplatform i Mongoliet og en yoga-side i England.

Man kan også betale 200 dollar for 100.000 klik. Det ser ud til at grænsen går her. Hvis trafikken bliver endnu større, kan man risikere at Google lugter lunten og begynder at undersøge, hvor trafikken kommer fra.

Det samme fænomen kendes også på sociale netværk som Facebook, hvor man kan betale tvivlsomme firmaer for at få "Synes godt om" tilkendegivelser og fans til sin side.

Eksperimentet er udløst af en konkret skandale i Los Angeles, hvor en kandidat til posten som chefanklager i Los Angeles udløste en "YouTube-sensation" med en video, der blev set 725.000 gange. Det viste sig dog, at han havde købt sig til mange af disse visninger.

Kandidaten Carmen Trutanich måtte senere indrømme, at han havde betalt for de første 150-250.000 klik på videoen. Den havde fået flere klik end mange af præsidentkandidaternes kampagne-videoer.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil