Artikel top billede

En klat maling er et hit på YouTube

Ingen har lyst til at se maling tørre. Men det kan man betale sig fra.

To journalister fra Los Angeles Times har lavet et usædvanligt og tankevækkende eksperiment for at undersøge, hvor nemt man kan købe sig til trafik på YouTube. De to journalister Jack Leonard og David Sarno har begge uploadet den samme video. Nu skulle man ikke tro, at denne video umiddelbart egner sig til viral marketing. Den viser nemlig blot en klat maling, der langsomt tørrer.

Men Leonard og Sarno har afprøvet to forskellige strategier til at skaffe brugere. Sarno har bare uploadet videoen og satset på, at folk selv finder den, mens Leonard har købt 40.000 klik på to websteder.

Hos WorkingYouTubeViews.com og IncreaseYouTubeViews.com kan man betale omkring 50 dollar eller omkring 280 kroner for at få 20.000 klik til sin video. Leonard betalte 50 dollar på hver af de to sites og han fik det, som han betalte for.

Faktisk mere end de 40.000 lovede klik - i skrivende stund er der registreret 65.000 klik på videoen og det er sket i løbet af otte dage. Sarnos video har kun fået 13 klik.

Titlen på Youtube-videoen er endda stavet forkert for at undgå, at den bliver fundet i en almindelig søgning.

Nu er spørgsmålet så, hvordan de to tvivlsomme websteder har skaffet så mange klik til en video, der viser en klat maling.

Los Angeles Times har uden held forsøgt at kontakte ejerne af de to websteder. Men det ser ud til at de mange klik er genereret med Facebook-reklamer og links fra en videoplatform i Mongoliet og en yoga-side i England.

Man kan også betale 200 dollar for 100.000 klik. Det ser ud til at grænsen går her. Hvis trafikken bliver endnu større, kan man risikere at Google lugter lunten og begynder at undersøge, hvor trafikken kommer fra.

Det samme fænomen kendes også på sociale netværk som Facebook, hvor man kan betale tvivlsomme firmaer for at få "Synes godt om" tilkendegivelser og fans til sin side.

Eksperimentet er udløst af en konkret skandale i Los Angeles, hvor en kandidat til posten som chefanklager i Los Angeles udløste en "YouTube-sensation" med en video, der blev set 725.000 gange. Det viste sig dog, at han havde købt sig til mange af disse visninger.

Kandidaten Carmen Trutanich måtte senere indrømme, at han havde betalt for de første 150-250.000 klik på videoen. Den havde fået flere klik end mange af præsidentkandidaternes kampagne-videoer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere