Instagram: Sådan bliver din virksomhed hip med fotos

Kan din virksomhed bruge hipster-app'en Instagram til markedsføring? Se fire eksempler på, hvor genialt en fotodelings-app kan bruges.

Artikel top billede

Instagram blev kåret til årets iPhone-app i 2011.

Den hippe fotodelings-app Instagram har flere end 27 millioner brugere på verdensplan, og den blev i 2011 kåret som årets iPhone-app af Apple.

Den store popularitet skyldes især, at du med Instagram hurtigt kan shine dine billeder op med filtre, der giver dem et trendy retro-look. 

Et socialt medie

Instagram er dog langt mere end blot en foto-app.

Det er også et socialt medie, hvor du kan dele dine billeder med andre Instagram-brugere. 

Men som det altid er tilfældet, når et nyt socialt medie bliver populært, går der sjældent lang tid, før virksomheder og politikere på stemmejagt forsøger at slå på mønt på det. 

Spørgsmålet er dog, om virksomheder kan bruge Instagram til noget fornuftigt? 

Flere virksomheder har i hvert fald allerede gjort forsøget.

Og på de næste sider kan du se en række eksempler på, hvordan Instagram kan bruges kommercielt.

Ford vil markedsføre ny bil med "Fiestagram"

Den nye Ford Fiesta bliver promoveret på en utraditionel måde.

Da den for knap et år siden blev sendt på gaden, valgte Ford at lave en kampagne i samarbejde med Instagram. 

Kampagnen har fået navnet Fiestagram, og den består af en række foto-udfordringer, der skal løses af Instagram-brugere.

Ford-fans udsættes for udfordringer

Konkurrecen løber over seks uger, hvor der hver uge bliver der præsenteret en ny udfordring, der relaterer sig til en funktion i den nye Fiesta. 

Eksempelvis hedder den første udfordring #Starting og henviser til, at du ikke skal bruge en nøgle for at starte den nye Fiesta. I stedet kan du nøjes med at trykke på en start-knap.

Alle deltagerne i konkurrecen har helt frit spil og kan fortolke udfordringen, så kreativt og abstrakt som de ønsker. Det vindende foto i #Starting-kategorien viser for eksempel en mand, der springer ud i et bassin fyldt med vand. 

Alle de indsendte billeder bliver vist i et galleri på Fords Facebookside, og det bedste foto bliver præmieret med en førstepræmie på 16.000 pund eller cirka 140.000 kroner, hvilket svarer til, hvad den dyreste Ford Fiesta koster i Storbritannien.

General Electric laver jobopslag på Instagram

Selv om industrikoncernen General Electric (GE) er USA's sjettestørste virksomhed, er det næppe den med det mest sexede image.

Det er muligvis det, som GE vil lave om på med en Instagram-konkurrence, hvor virksomheden inviterer Instagram-brugerne til at vise med billeder, hvordan de ser GE.

Alle billederne bliver lagt ud på GE's Facebook-side, hvor folk kan stemme om, hvilket billede der er det bedste.

Konkurrencens præmie er et fast job som Instagram-fotograf for GE, og finalisterne i konkurrencen får alle en tur til England, hvor de skal besøge en af GE's fabrikker og konkurrere om, hvem der kan tage det bedste billede.

Professionel fotograf sælger Instagram-billeder

Sportsfotografen Nick Laham har for nylig taget en række portræt-billeder af det amerikanske baseball-hold New York Yankees. 

Det er der i sig selv intet usædvanligt i.

Det usædvanlige er, at han har taget alle billederne med Instagram på sin iPhone. 

Bliver solgt til billedbureau

Efterfølgende er portrætterne blevet bragt i avisen Wall Street Journal, og billederne er tilmed blevet opkøbt af det internationale billedbureau Getty Images. 

Med andre ord - Instagram og mobilbilleder er ikke kun til sjov og ballade.

Nick Lahams billeder er et bevis på, at selv om kameraerne i vores smartphones langt fra lever op til standarden i de kameraer, der bruges af professionelle fotografer, er det alligevel muligt at tage professionelle billeder med dem.

Kan Instagram vinde præsident-valget?

Da Barack Obama i 2008 slog John McCain i kampen om den amerikanske præsidentpost, vakte Obamas brug af sociale medier stor beundring. 

Og som optakt til præsidentvalget i år har præsident Obama fundet et nyt våben til sit arsenal af sociale medier. 

Han har nemlig oprettet en profil på Instagram, hvor han - eller nok snarere folk fra hans kampagne-stab - tager billeder af sin valgkampagne.

Tusindvis af followers

Præsidenten fik i løbet af de første timer på Instagram 14000 såkaldte followers og er i skrivende stund oppe på at have flere end 200.000 followers. 

Det er dog ingenting målt i forhold til præsident Obamas popularitet på Twitter og Facebook. På Twitter har Obama flere end 12 millioner Followers, og på Facebook har flere end 25 millioner personer trykket "like" på hans profil.

Læs også:
 
Pinterest er nyt og superhot: Her er otte gode tips

Åh nej! Her er verdens pinligste firma-koks på nettet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S