Microsoft: Bing er lige så hurtig som Google

Softwaregiganten hævder at man kan levere søgeresultater i samme kvalitet som konkurrenten Google.

Artikel top billede

Hvis man skal tro Microsoft, så har søgemaskinen Bing i dag samme kvalitet som den største rival Google. Det siger Harry Shum, leder af forskning- og udvikling hos Bing, i et stort interview med Wired. En stor fordel for Google er den hurtighed og aktualitet, som skyldes Caffeine-platformen der blev indført i 2010.

"Caffeine er god til at levere friske resultater - du kan crawle, indeksere og servere dokumenter meget hurtigt. Det er noget som vi tager meget, meget alvorligt. Hvis du ser på friskheden for vores forespørgsler, så håber jeg at du vil føle at Bings friskhed - når det gælder søgekvalitet - mindst er på niveau med Google," siger Harry Shum.

Bing har eksisteret i fem år, men Google er stadig den dominerende søgemaskine med en markedsandel på 85-90 pct.

Shum mener dog, at man langt om længe har nået det punkt, hvor Bing teknisk set er i stand til at matche Google.

"I mange år har vi forsøgt at indhente dem. Efter et stort arbejde føler vi nu, at vi forstår problemerne med søgekvalitet bedre end før, og når du ser på Google og Bing, så er kvaliteten efterhånden meget ens," siger Shum.

Microsoft har netop startet en blog, hvor man fortæller om arbejdet med at forbedre søgekvaliteten. Google har også sin egen blog om sin søgemaskine.

Men Redmond-firmaet hævder altså, at firmaets indekserings-teknologi kan sammenlignes med Caffeine.

Google har tidligere hævdet, at Microsoft har kopieret søgeresultater fra konkurrenten. Google lavede en "honeypot" for at fange Microsoft med falske søgeforespørgsler - og det viste ifølge Google, at Microsoft har brugt konkurrentens søgemaskine til at optimere sine egne resultater.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil