Danskerne sværger til iPhone: Android taber terræn

Nye tal for det danske smartphone-marked viser vigende tendens for Android-telefoner og voksende markeds-muskler hos Apple.

Artikel top billede

Så mange danskere købte en ny iPhone sidste år, at selv den ellers så ustoppelige fremmarch af smartphones med Android blev bremset op. I stedet skød iOS-platformens markedsandel markant i vejret, viser nye tal for det danske smartphone-marked udarbejdet af IDC.

Fra 2010 til 2011 voksede Android-platformen samlet set fra 31 procent til 50 procent af det danske smartphone-marked. Men i årets sidste kvartal gik tendensen den anden vej: Android mistede markedsandele og røg ned på 48 procent af det samlede danske smartphone-marked.

iOS voksede fra 21 til 31 perocent fra 2010 til 2011, men væksten blev større i årets sidste kvartal. Her røg iOS op på 34 procent.

iPhone 4S kom på det danske marked den 28. oktober.

Da Android-platformen i statistikken udgøres af en mængde forskellige mærker, tyder alt på, at iPhone er det største smartphone-mærke herhjemme.

Statistikken fra IDC fortæller også den snart velkendte historie om Nokia-telefoner med Symbian, som målt på markedsandele kører ned ad en stejl bakke helt uden bremser.

39 procent af alle danske smartphones var styret af Symbian i 2010. Året efter havde iPhones og Android-telefoner slugt det meste, og kun 14 procent af danskerne holdt fast i deres Nokia - i årets fjerdekvartal blev tendensen oven i købet forstærket, så markedsandelen for Symbian røg ned på 13 procent.

--

2010
2011

    Q4 2011

    Android
31%
50%
48%

    iOS
21%
31%
34%

    Symbian
39%
14%
13%

    Andet
9%
5%
5%

(Danmark, smartphone OS markedsandele. Kilde: IDC)

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Banedanmark

    Cyber Security Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    IT Support Specialist

    Sydjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S