Pinterest er en trussel mod danske fotografer - og muligvis en rigtig god forretning

Tidens mest hypede sociale medie kan hapse danske fotografers hyre, mener journalistforbund. Men er Pinterest virkelig en trussel?

Artikel top billede

Over 12 millioner brugere tilføjer døgnet rundt billeder af alt mellem himmel og jord på siden Pinterest, der er udpeget som den næste komet efter Facebook.

Også billeder af danske fotografer.

Og det kan være et problem skriver Journalist
forbundet.dk
.

Forbundet opfordrer danske fotografer til at holde godt øje med Pinterest-brugernes interesse for deres fotografier.

"For fotograferne betyder det tabt fortjeneste i form af ophavsretspenge, og som bruger kan du omvendt blive mødt med økonomiske krav for misbrug af billeder med ophavsret. Krav, der hurtigt kan løbe op i mange tusinde kroner," skriver jurist Anders Sevel Johnsen.

Han mener, at der kan komme man sager om ophavsretskrænkelser, fordi den almindelige Pinterest-bruger ikke aner, at han skal spørge en fotograf om lov, før han "pinner" et billede. Det er nemlig en "digital kopiering" af billedet og en "offentliggørelse" over for andre.
Journalistforbundet (DJ) i Danmark har hørt om retssager på vegne af fotografer i udlandet mod Pinterest. Men DJ har ikke ført nogen sager i Danmark.

Juristen henviser også til, at Pinterest i nogle kredse er blevet omtalt som det næste Napster. Altså en tjeneste som i vidt omfang lever af at krænke rettighedshaveres ophavsret.

Se mulighederne

Men det er alt for enøjet at betragte Pinterest som en trussel, der vil stjæle fotografer og andre skaberes penge. 

Det mener journalist Chris Alban Hansen, der var hurtig til at fare i blækhuset 

Han mener, at logikken fejler, hvis man betragter et "pinnet" billede som en tabt fortjeneste. På sammen måde som rettighedsindustrien ofte har defineret en ulovlig hentet film eller sang som en tabt fortjeneste.

"Baseret på denne præmis vil retskafne Pinterest-brugere betale fotograferne hver gang, de pinner et billede. Eller sagt på en mere virkelighedsnær måde: De retskafne gider formentlig slet ikke at pinne ophavsretsbeskyttede billeder, for der er næppe mange mennesker i verden, der er parate til at betale for at dele indhold på sociale medier," skriver Chris Alban Hansen.

Hans argument er altså, at en fotograf aldrig mister noget ved at et billede bliver delt på Pinterest, for det ville sjældent blive delt der, hvis brugerne skulle betale for det.

"Det er muligt, at Journalistforbundet har ret, hvad angår juraen, når det advarer sine medlemmer mod Pinterest. Men det ville have givet mere mening, hvis forbundet i stedet fortalte om de muligheder, der ligger i at blive eksponeret på Pinterest," skriver Chris Alban Hansen.

Han mener, at opmærksomhed på Pinterest bør kunne veksles til nye jobs og øget brand-værdi for en fotograf.

Trafikken farer af sted

Fotografer har måske ikke den samme mulighed for at lave forretning på Pinterest, som for eksempel webbutikker. Men der har de sidste par måneder været flere tegn på, at Pinterest kan udvikle sig til at blive en interessant markedsføringskanal.

En undersøgelse fra februar viste, at nyhedsmedier får mere trafik fra Pinterest end for eksempel Twitter. Og allerede i januar antydede tal, at Pinterest sender flere kliks videre til andre sider end for eksempel Google+.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S