KODA i kovending: Bloggere må alligevel bruge musik uden betaling

KODA: "Vi er blevet klogere".

Artikel top billede

Danske ukommercielle musikbloggere skal alligevel ikke betale for at bruge musik på sine hjemmesider.

KODA erkender, at omtalen på danske blogs er med til at støtte ny dansk musik.

Sagen begyndte, da en aarhusiansk blog blev præsenteret for en regning fra KODA for at lægge musikfiler på sin hjemmeside - selvom bloggen paradoksalt nok havde indhentet tilladelse fra sangskriverne til bringe musikken. 

Men når sangskriverne har indgået aftale med KODA, overdrager de samtidig administrationen af musikernes rettigheder. Derfor krævede KODA, at bloggen skulle betale for musikken på samme måde, som radiostationer betaler for at bruge musik.

KODAs direktør nåede at kalde bloggerne forkælede og usolidariske i et læserbrev, men efter flere debatmøder mener han, at parterne er kommet nærmere hinanden.

"Vi er også blevet klogere i forhold til, hvilken rolle bloggerne spiller, og kommer til at spille som en del af musikkens tidlige økosystem. For vores medlemmers skyld er det vigtigt ikke at bygge en barriere op for det her system, der baserer sig på idealisme og frivilligt arbejde," skriver Koda's direktør, Anders Lassen.

Dont f*** with us

KODAs kovending fik hoverende bloggen Wonders Make Joy til at udbryde: Don´t fuck with us på Facebook.

Lidt mere forsonende skriver Wonders Make Joy på sin hjemmeside:

"Reglerne er enkle, overskuelige og til at arbejde med. KODA har lyttet til os. De er blevet klogere - både på hvor stor en rolle bloggerne spiller i musikmiljøet, men også på hvordan en aftale skal skrues sammen, så den kan fungere på et internet, som til stadighed udvikler sig. En del blogger vil måske få problemer med regel nr. 2, men for os kunne den ikke være bedre. Vi er glade, vi er rigtig glade," skriver de to blogejere Lukas Kaldan og Mia Storm med henvisning til, at der overhovedet ikke må tjenes penge på bloggen (se de andre regler øverst).

Sagen satte også gang i debatten, om hvordan der skal betales for at indlejre en YouTube-video på en anden hjemmeside.

På et tidspunkt forventede KODA, at både bloggere, der lagde en video- eller lydstream på deres hjemmeside, og YouTube skulle betale, hvis der var tale om en dansk kunstner.

Et krav om dobbeltbetaling som KODA senere trak tilbage. Men KODA forsøger i øjeblikket at indgå en aftale med YouTube for at få videotjenesten til at spytte i kassen for at have musik liggende.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S