Apple afviser apps der henter id-kode

Apple vil ikke længere tillade, at app-udviklere bruger enhedens unikke id-kode i deres applikationer.

Artikel top billede

Indtil nu har applikationer på iPhone og iPad haft mulighed for at udlæse enhedens unikke id-kode, den såkaldte UDID. Men det er slut nu. Apple har allerede advaret udviklerne om, at de skal stoppe med at bruge UDID'en, og nu er man begyndt at afvise apps, der anvender koden. Det melder TechCrunch.

Det har sendt mange udviklere ud i en paniksituation, hvor de har travlt med at finde alternative løsninger. En af dem kan være at bruge den unikke Wi-Fi Mac-adresse på netkortet. Der er også en open source løsning kaldet OpenUDID.

Mange annoncenetværk bruger UDID'en til at levere målrettede annoncer, hvor man kan spore den enkelte bruger på tværs af applikationer. Men koden bliver også brugt af spilnetværk og forskellige udviklerværktøjer. 

"I den næste måned eller to vil det få betydning for alle annoncenetværk og apps med annoncer. Alle forsøger nu at finde ud af, hvad de skal bruge i stedet for," siger Andy Yang fra Playhaven.

UDID'en har længe været i søgelyset som en mulig privacy-trussel. I modsætning til en cookie kan den hverken ændres eller slettes. Den er direkte knyttet til telefonen eller tavlecomputeren og brugeren kan ikke gøre noget for at forhindre, at applikationer har adgang til den.

I USA er Apple under pres fra lovgivere for at stramme håndteringen af forbrugerdata. To medlemmer af Repræsentanters Hus har sendt breve til 34 iOS-udviklere, hvor de bliver bedt om at oplyse hvordan de samler og benytter forbrugernes data.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S