Apple afviser apps der henter id-kode

Apple vil ikke længere tillade, at app-udviklere bruger enhedens unikke id-kode i deres applikationer.

Artikel top billede

Indtil nu har applikationer på iPhone og iPad haft mulighed for at udlæse enhedens unikke id-kode, den såkaldte UDID. Men det er slut nu. Apple har allerede advaret udviklerne om, at de skal stoppe med at bruge UDID'en, og nu er man begyndt at afvise apps, der anvender koden. Det melder TechCrunch.

Det har sendt mange udviklere ud i en paniksituation, hvor de har travlt med at finde alternative løsninger. En af dem kan være at bruge den unikke Wi-Fi Mac-adresse på netkortet. Der er også en open source løsning kaldet OpenUDID.

Mange annoncenetværk bruger UDID'en til at levere målrettede annoncer, hvor man kan spore den enkelte bruger på tværs af applikationer. Men koden bliver også brugt af spilnetværk og forskellige udviklerværktøjer. 

"I den næste måned eller to vil det få betydning for alle annoncenetværk og apps med annoncer. Alle forsøger nu at finde ud af, hvad de skal bruge i stedet for," siger Andy Yang fra Playhaven.

UDID'en har længe været i søgelyset som en mulig privacy-trussel. I modsætning til en cookie kan den hverken ændres eller slettes. Den er direkte knyttet til telefonen eller tavlecomputeren og brugeren kan ikke gøre noget for at forhindre, at applikationer har adgang til den.

I USA er Apple under pres fra lovgivere for at stramme håndteringen af forbrugerdata. To medlemmer af Repræsentanters Hus har sendt breve til 34 iOS-udviklere, hvor de bliver bedt om at oplyse hvordan de samler og benytter forbrugernes data.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef for It Operations i Cyberdivisionen i Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Københavnsområdet

BEC

Implementation Consultant

Region Sjælland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S