Nu får du måske den internethastighed du har betalt for

Danske internetleverandører er ikke enige om, at love forbrugerne den hastighed, der står på pakken.

Artikel top billede

Danske forbrugere er blevet vænnet til, at de ikke skal forvente at få den internethastighed, som de betaler for.

Det bliver der måske rettet op på.

Et udvalg i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien (TI) diskuterer i øjeblikket, hvordan man kan gøre markedsføringen af internethastigheder mere fair. Det oplyser Waoo.

"Hidtil har vi i Waoo! været det eneste teleselskab blandt TI's medlemmer, der har presset på for at få en reel markedsføring, og indtil i sidste uge troede vi faktisk ikke på, at det ville kunne lade sig gøre for os at få de øvrige selskaber med på ideen," skriver Anders Christjansen, administrerende direktør i Waoo, i en pressemeddelelse.

Direktør i TI Jakob Willer bekræfter, at hans medlemmer har interne forhandlinger på området. Men diskussionen er ikke afsluttet, og han vil derfor ikke bekræfte nogle resultater for forhandlingerne.

Meldingen fra Waoo har ifølge ComONs oplysninger skabt en del irritation blandt de øvrige bredbåndsudbydere, der ikke ønsker at kommentere forhandlingerne. De øvrige bredbåndsudbydere bruger hovedsagligt kobber-teknologi. I modsætning til fiber taber kobber-bredbånd båndbredde alt efter, hvor stor afstanden er mellem slutkunden og centralen, hvorfor det vil være nemt for Waoo at droppe "op til"-markedsføring men yderst vanskeligt for udbyderne af ADSL-bredbånd.

Ellers vil Christiansborg bestemme

Men selv om teleselskaberne er kendt for at markedsføre "op til"-priser på grund af ADSL-forbindelsers tekniske begrænsninger, og fiberselskaberne i lang tid har markedsført faktiske hastigheder, så mener Anders Christjansen, at parterne vil finde en løsning.

"Jeg føler, at der er sket et grundlæggende skred, hvor vi er begyndt at fokusere mere på kunderne og forbrugere i stedet for at fokusere på teknologi. Det er svært at forklare en kunde, at en karton, der er beregnet til en liter mælk, kun indeholder en halv liter, og man stadig kalder det en liter mælk. Det gør sig gældende for mælk og for bredbånd," siger Anders Christjansen.

Han erkender, at telebranchen endnu ikke har givet håndslag på enighed. Men han tror godt, at partnerne kan opnå en aftale. Det taler også til Waoos fordel, at Christiansborg er begyndt at tale om internethastigheder.

"Man kan jo mærke et vist politisk pres. Så kommer vi ikke selv med en løsning, så ender det med, at der kommer nogle politikere ind over, og så får vi ikke selv lov til at bestemme," siger direktøren til ComON.

Forhandlingerne melder intet om, hvordan branchen har tænkt sig at markedsføre internet, hvis der ikke længere skal skiltes med teoretiske internethastigheder og "op til"-priser.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird