Kendt blog-kriger: Derfor skal din virksomhed blogge

Din virksomhed skal være aktiv på nettets sociale slagmark. Her er fire gode råd til, hvordan du bedst håndterer blogs og sociale medier.

Artikel top billede

I dag er slagmarken på internettet

Vi har for nylig kunnet fortælle, at færre og færre virksomheder bruger blogs.

I stedet vælger virksomhederne at være aktive på Facebook, Twitter og andre sociale netværk.

Men fælles for både bloggen og de nye sociale medier er, at de fungerer som et offentligt fora, hvor dine kunder kan tale om din virksomhed.

Og derfor er det nødvendigt, at du er til stede på alle disse platforme. Det er i hvert fald den filosofi, som den amerikanske journalist og forfatter Jeff Jarvis har prædiket siden 2005.

Gik i blog-krig mod Dell

Dengang oprettede han i frustration over dårlig kundeservice fra computer-producenten Dell et kontroversielt blog-indlæg med overskriften "Dell lies. Dell sucks."

Indlægget var starten til en sand blogkrig mod Dell, der endte med at hvirvle den amerikanske computer-producent ind i en global mediestorm.

Efterfølgende udgav Jeff Jarvis i 2009 bogen "What Would Google Do". På baggrund af sine egne erfaringer opstiller han i bogen fire regler for, hvordan virksomheder skal håndtere blogs.

Men du kan naturligvis også overføre hans råd til brug på Facebook og andre platforme.

Se hans fire gode råd på den næste side.

Fire gode råd: Sådan skal du bruge blogs

Her er Jeff Jarvis' fire råd, som han oprindeligt gav til Dell.

1. Læs blogs

Søg efter din virksomheds navn på Google eller andre søgemaskiner.

Læs hvad folk skriver og tag det alvorligt. Det er let at affærdige kritikerne som tossede internetdebattører og skøre bloggere. Men uanset hvad du mener om dem, er de (som Jeff Jarvis påpeger) også forbrugere, og hvis du er heldig, er de tilmed dine kunder.  

Nogle virksomheder bruger formuer på at finde ud af, hvad forbrugerne mener om deres produkter.

Men hvis du bruger blogs og sociale medier, behøver du ikke investere i dyre forbrugerundersøgelser og fokusgruppe.

Her får du oplysningerne helt gratis. 

2. Indgå i dialog

Mange virksomheder holder øje med blogs og sociale medier, men det er desværre ikke alle, der vælger at tage skridtet ind i blog-verdenen og indgå i en dialog med kunderne. 

Det var blandt andet var tilfældet med Dell, der havde en "nok se, men ikke røre-strategi," når det gjaldt blogs og sociale medier.  

Men ifølge Jeff Jarvis er det ikke en særlig klog strategi, fordi kunderne fører debatten om dine produkter, uanset om du ønsker det eller ej.

Du kan derfor vælge mellem at påvirke debatten eller ignorere den.

Vælger du det sidste, mener Jeff Jarvis, at det er en direkte fornærmende adfærd over for de kunder, der muligvis har betalt flere tusinde kroner for dit produkt.

Når kunderne bruger tid på at skrive om dine produkter på nettet, udviser de et engagement, og derfør bør du gengælde det ved at indgå i en dialog med dem. Og ifølge Jeff Jarvis bør du tilmed gå endnu videre og spørge kunderne, hvad de mener, at din virksomhed bør gøre. 

På denne måde mener han, at du både vil få bedre produkter og mere tilfredse kunder.

3. Du skal selv blogge

Du skal naturligvis også oprette din egen blog.

Det skal du ikke gøre, fordi det er smart at blogge, eller fordi det forventes af din virksomhed.

Ifølge Jeff Jarvis skal du gøre det, fordi din virksomhed sætter pris på åbenhed, og fordi du har et oprigtigt ønske om at møde dine kunder i øjenhøjde.

4. Lyt til kritikken

Oplever du, at kunderne er kritiske, skal du lytte til deres kritik og erkende, at du har et problem.

Herefter skal du ifølge Jeff Jarvis bruge din blog eller dine profiler på sociale netværk som Twitter og Facebook til at fortælle omverdenen, hvordan du har tænkt dig at ændre på det og lade brugerne hjælpe dig.

Dell lyttede

Dell valgte at lytte til Jeff Jarvis' kritik.

I dag er den amerikanske virksomhed kendt for sin aktive brug af både blogs og sociale medier, og det ser vi også herhjemme, hvor Dell blandt andet er meget aktiv på Twitter.

Her har Dell en profil ved navn DellLytter, hvor virksomheden svarer på ris og ros fra de danske Twitter-brugere.

Ønsker du at blive bedre til at holde øje med, hvad der bliver skrevet om din virksomhed på de sociale medier? Så kan du bruge programmet Hootsuite, som du kan læse mere om i denne artikel.

Du kan også blive bedre til at overvåge, hvad der bliver skrevet på nettet, ved at bruge Google-tjenesten Me on the Web.

Læs også:

Kunderne raser på nettet - sådan får du styr på dem

Sådan opfanger du online-sladder om din virksomhed

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S