Danskerne får hurtigere bredbånd

Den typiske download-hastighed steg med 60 procent sidste år.

Artikel top billede

Selvom det kun er relativt få danske husstande, der har fiber-bredbånd, så er de høje hastigheder, fiber-kunderne får, godt i gang med at sætte deres præg på det overordnede billede af bredbåndsdanmark.

I den netop offentliggjorte telestatistik kan man læse, at antallet af danskere med en bredbåndsforbindelse på mere end 30 Mbit/s fra 2010 til 2011 er steget gevaldigt: fra 46.000 til 154.000.

Antallet af fiberabonnementer steg andet halvår 2011 til 219.000 fra 171.000 i samme periode året før. I samme tidsrum faldt antallet af xDSL abonnementer med 36.000.

Den typiske danske internetforbindelse er vokset til 15,7 Mbit på download målt som medianen for de solgte abonnementers markedsførte downloadhastigheder, oplyser Erhvervsministeriet.

Medianhastigheden er den hastighed, hvor halvdelen af de solgte abonnementer har højere hastigheder, og den anden halvdel lavere hastigheder.

Når det gælder upload-hastigheden er den typiske danske netforbindelse noget mere beskeden: Medianhastigheden på uploads voksede fra 1,3 Mbit/s til 1,5 Mbit/s, viser telestatistikken.

Viborg Kommune

Informationssikkerhedskonsulent

Midtjylland

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Jyske Bank

AI-backend udvikler

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil