Dansk iværksætter vil lade dig shoppe direkte i annoncebanneret

Dansk startup klar til at revolutionere den måde, du handler på nettet og med mobiltelefonen.

Artikel top billede

Atosho

Det lyder som en japansk dessert, men er faktisk et pæredansk iværksætterfirma.

Atosho skal læses som en sammentrækning af ordene "atomized" og "shopping", hvilket beskriver den røde tråd i firmaets nye måde at tænke e-handel. Almindelig webshopping sprængt i atomer.

Ved at anvende Atosho kan et firma eller en webbutik lade sine kunder handle, så snart de ser en reklame for et produkt på nettet i en indlejret shop. Hvis en bruger klikker på et banner, der benytter Atoshos- platform og økosystem, åbner købsvinduet sig med det samme som et overlay-billede på den hjemmeside, der reklamerer for produktet, i stedet for at kunden sendes videre til et nyt website.

Se eksempler på webbutikkerne implementeret i forskellige annonceformater på Atosho.com.

Millioner fra Manchester

Atosho er baseret i Danmark og samtidig i færd med at slå sig ned i Frankrig, Norge og England. Den hurtige ekspansion er blandt andet hjulpet på vej af en investering fra Alex Ferguson, den mangeårige træner fra Manchester United.

Atosho er også blandt de deltagere, som i aften kan vinde den europæiske afdeling af iværksætterkonkurrencen Red Herring.

Thomas Busk er nytiltrådt hos Atosho som administrerende direktør. Han har en længere fortid med stillinger hos Microsoft i Danmark, USA og Europa.

Han blev blandt andet lokket til af firmaets måde at takle den såkaldte multichannel, der blivere vigtigere og vigtigere i takt med at meget nethandel flytter ud på forskellige platforme.

"Vi gør det både simpelt for brugeren at købe på tværs af platforme, men vi gør det også nemt for udbyderen, der bare skal levere en produktfil til os, så får vi den ud til alle mediekanaler, i tilbudsaviser eller hvis man vil koble salget til en fysisk aktivitet i butikken," siger Thomas Busk.

Atosho leverer ikke kun bannerannoncer med indbyggede webshops. En forretningsdrivende kan også sendes kunder videre til mobili webshops, hvis de scanner en QR-kode i en butik eller i et trykt magasin.

Hvis Atosho får held med sit foretagende, kan firmaet også skubbe til den almindelige prisstruktur for mange websites, hvor reklamer bliver betalt efter, hvor mange visninger og kliks, de kan skabe. I Atoshos forretningsmodel skal sælgeren af et produkt kun betale, hvis der rent faktisk laves en handel. Laves der en handel betales et gebyr, som deles mellem Atosho og den hjemmeside, der havde reklamen liggende.

"Man kan sige, at marketingsomkostninger bliver til salsgsomkostninger," siger Thomas Busk.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S